Polskie-Forum.pl


Wolne i niezależne forum dyskusyjne / opinie polityczne / aktywność obywatelska / patriotyzm / Polska / wolna dyskusja


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 51 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Arktyka
PostNapisane: 01 kwi 2017, 08:13 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
https://pl.sputniknews.com/swiat/201703 ... yka-Putin/

Prezydent Władimir Putin na Ziemi Franciszka JózefaPutin: Wszystkie kraje świata mają prawo prowadzić działalność w Arktyce
14:25 30.03.2017(zaktualizowano 14:40 30.03.2017)


© Sputnik. Alexei Druzhinin


Prawo prowadzenia działalności w Arktyce mają wszystkie kraje, pozostaje kwestia tego, jak taką działalność zorganizować, oświadczył Władimir Putin podczas Międzynarodowego Forum Arktycznego "Arktyka - terytorium dialogu".
Uważamy, że wszystkie państwa świata mają prawo na prowadzenie działalności w tym regionie i pozostaje tylko kwestia tego, jak powinniśmy tę działalność zorganizować, jak się porozumieć. Powiem więcej, wszyscy działają w tym regionie — powiedział Władimir Putin.
Rosyjski prezydent dodał, że Rosja nie tylko nie będzie utrudniać pracy "niearktycznych" krajów w regionie, a jest zainteresowana w przyciąganiu ich inwestycji.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Arktyka
PostNapisane: 22 sie 2017, 08:44 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/zegluga/3666 ... ez-arktyke

Pierwszy statek z LNG przepłynął samodzielnie przez Arktykę
21 sierpnia 2017 | AL / z mediów



Należący do rosyjskiego armatora SCF (Sovcomflot) metanowiec Christophe de Margerie jako pierwszy przepłynął przez Cieśninę Beringa bez asysty lodołamaczy. Było to możliwe dzięki zmianom klimatu i topnieniu lodu - informuje portal OilPrice.com.
Statek z LNG transportuje surowiec z Norwegii do Korei Południowej. Jak podaje AFP, trasa przez Cieśninę Beringa zajmuje 15 dni, czyli o połowę mniej niż transport przez Kanał Sueski.
Już wcześniej transportowce korzystały z trasy przez Arktykę, ale wymagało to udziału innych statków.

Więcej >>>
http://biznesalert.pl/pierwszy-statek-l ... e-arktyke/

BiznesAlert.pl, AL


Fot.: Total


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Arktyka
PostNapisane: 06 wrz 2017, 09:57 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/prawo-polity ... mi-i-rosja

"WaPo": USA szykują się do rywalizacji o Arktykę z Chinami i Rosją
05 września 2017 | PAP

Ponieważ Arktyka i jej zasoby naturalne stanowią obiekt zainteresowania Chin i Rosji, USA analizują, o ile lodołamaczy powiększyć swoją flotę oraz czy uzbroić nowe okręty w pociski manewrujące - pisze dziennik "Washington Post".
Cytowany przez "WaPo" dowódca amerykańskiej straży przybrzeżnej admirał Paul Zukunft niedawno podkreślił, że Rosja i Chiny już wkroczyły na wody arktyczne. W Arktyce znajdują się chińskie okręty badawcze. Dodał, że sytuacja w Arktyce może w przyszłości przypominać tę wokół Morza Południowochińskiego, do którego władze w Pekinie roszczą sobie prawa, budując na jego wodach wyspy i obiekty wojskowe.
Jak zaznacza "WaPo", chińskie władze oświadczyły, że spory dotyczące zwierzchnictwa nad Arktyką mogłyby wymagać użycia siły. Pekin twierdzi, że żaden kraj nie ma zwierzchnictwa nad arktycznymi wodami i zasobami znajdującymi się w ich głębi.
Zdaniem "WaPo" roszczenia wobec bieguna północnego podnosi też Kreml. Gazeta podkreśla, że Rosja posiada ponad 25 lodołamaczy i planuje powiększyć swoją flotę o nowe okręty. Według "WaPo" następne modele rosyjskich lodołamaczy nie są budowane jedynie po to, by łamać pokrywę lodową, lecz również by walczyć. Zadaniem jednej z budowanych jednostek, projektu 23550, będzie zwinna żegluga po arktycznych wodach z bronią morską i pociskami manewrującymi na pokładzie - ocenia "Washington Post".
Kreml ujawnił też plany budowy i rozbudowy licznych baz wzdłuż północno-wschodniego rosyjskiego wybrzeża, na północ od koła podbiegunowego, w tym na Wyspie Wrangla, wyspie Kotielnyj i na Przylądku Schmidta - informuje gazeta.
"Kraj (USA) jest nieprzygotowany do obrony swoich interesów i utrzymania przywództwa w tych regionach i pozostał w tyle za innymi arktycznymi państwami, które zmobilizowały się do powiększenia swojego dostępu do tych pokrytych lodem ziem" - napisano w lipcowym raporcie National Academies of Sciences, Engineering and Medicine.
"Washington Post" podaje, iż ze względu na ocieplanie mórz i zaniepokojenie intencjami Rosji kwestia budowy nowych amerykańskich lodołamaczy została podjęta w 2015 r. przez administrację prezydenta USA Baracka Obamy, a idea rozbudowy amerykańskiej floty ożyła w ostatnich miesiącach. "Mimo sceptycyzmu prezydenta Donalda Trumpa w sprawie ocieplenia klimatu 17 maja w mowie inauguracyjnej w Akademii Straży Przybrzeżnej wyraził on podziw dla mocy polarnych lodołamaczy i obiecał, że jego administracja zbuduje ich wiele" - pisze "WP".
Zdaniem Zukunfta flota składająca się z trzech nowych średnich lodołamaczy i trzech ciężkich lodołamaczy pozwoliłaby na wycofanie starszych okrętów i prowadzenie nieustannego patrolu w Arktyce i Antarktyce.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Arktyka
PostNapisane: 16 paź 2017, 08:12 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
https://pl.sputniknews.com/swiat/201710 ... sja-wyspa/

Rosjanie odkryli w Arktyce nową wyspę
09:22 15.10.2017(zaktualizowano 22:14 15.10.2017)


Eskpedycja Arktyka-2012 na atomowym lodołamaczu
© Sputnik. Anna Yudina


Hydrografowie z Floty Północnej odkryli wyspę w rejonie Nowej Ziemi.

Grupa ekspedycyjna i załoga hydrograficznego okrętu Floty Północnej "Seneż" zakończyli oceanograficzne badania w rejonie północnej części archipelagu Nowa Ziemia, odkrywając tam wyspę w rejonie lodowca Czajewa – powiedział kapitan 2 rangi Floty Północnej, Andriej Luzik.
W procesie badań hydrografowie odkryli szereg nowych geograficznych obiektów na wyspie Siewiernyj, które powstały po zniszczeniu lodowców. Między innymi, odkryto nową wyspę koło lodowca Czajewa – powiedział Luzik.
Lodołamacz SybirKról Arktyki: lodołamacz „Sybir"
Obecnie hydrograficzny okręt "Seneż" kontynuuje wypełnienie zadań według planu oceanograficznych badań na Morzu Barentsa. Według Luzika, we wrześniu "Seneż" zbadał kolejny rejon "białych plam" na Morzu Karskim, zrealizował zadania badawcze na Morzu Łaptiewów, a także wziął udział w zapewnieniu przejścia okrętom bojowym, realizującym zadania pod flagą Kolskiej Flotylli w strefie arktycznej.
Rejsy okrętów hydrograficznych Floty Północnej w celach naukowo-badawczych stały się szczególnie aktywne w ostatnich latach. "Szczególnie pomyślne okres dla prowadzenia badań to koniec lata i początek jesieni. W tym czasie pokrywy lodowe mórz północnych są minimalne" – powiedział kapitan Luzik.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Arktyka
PostNapisane: 17 paź 2017, 09:03 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
https://marucha.wordpress.com/2017/10/1 ... nsportowy/

Rosja tworzy w Arktyce nowy szlak transportowy
Posted by Marucha w dniu 2017-10-15 (Niedziela)

Zdaniem Rosjan szlak przez Arktykę może stać się drugim „Jedwabnym Szlakiem”, łączącym Azję z Europą. Jego długość od Władywostoku do Sankt Petersburga wynosi 14 tys. km. Szlak morski przez Kanał Sueski jest dłuższy i wynosi 23 tys. km.
Władze Rosji od wielu lat mówią o konieczności zagospodarowania Arktyki i korzystania z jej bogactw naturalnych. Od lat strefa Rosji w Arktyce leży bowiem odłogiem. Zajmuje zaś aż 60 proc. powierzchni kraju, a jest zamieszkała przez zaledwie 2 mln ludzi. Są to głównie miejscowi aborygeni, a także żołnierze i oficerowie stacjonujący tam w garnizonach. W Arktyce mieszkają też pracownicy firm naftowych, ale pracują metodą wachtową i nie można ich zaliczyć do stałych mieszkańców.
Pomysłów na zagospodarowanie Arktyki Moskwa miała wiele, ale dopiero niedawno coś się w sprawie zaczęło dziać. Został opracowany państwowy program zagospodarowania Arktyki. Przewiduje on tworzenie specjalnych stref rozwoju. Po jednej w każdym z regionów, które wchodzą w skład rosyjskiej Arktyki. Na więcej w chwili obecnej Rosji nie stać.
Jedną ze stref ekonomicznych będzie Archangielsk, gdzie ma rozwinąć się obróbka diamentów i granulatu opałowego z drzewa. W okolicy stref mają być pozyskiwane surowce, które następnie za pośrednictwem statków będą dowożone do portów mających infrastrukturę transportową, łączącą Arktykę z „Wielką Ziemią”.
By koncepcja ta stała się realna, Rosja musi udrożnić tzw. północną drogę morską, biegnącą przez Ocean Lodowaty. Zdaniem Rosjan szlak ten może stać się drugim „Jedwabnym Szlakiem”, łączącym Azję z Europą. Jego długość od Władywostoku do Sankt Petersburga wynosi 14 tys. km.
Szlak morski przez Kanał Sueski jest dłuższy i wynosi 23 tys. km. Będąc dłuższym ma jednak przewagę nad drogą morską, wiodącą przez Arktykę. Jest stale czynny. Drogę północną skutą lodem trzeba niestety często udrażniać. Wzdłuż niej nie ma też portów, co dla załóg statków ma znaczenie w przypadku awarii, choroby członka załogi, czy katastrofy morskiej.
Rosja od dawna stara się drogę przez Arktykę udrożnić i otworzyć. Jako jedyna w świecie posiada flotę złożoną z 5 atomowych lodołamaczy.
Sześć statków tzw. lodowej klasy ma również kompania „Nornikiel” z Norylska. Nie tylko jednak ta kompania korzysta z północnej drogi morskiej. Należy do nich m.in. „Rosatom”, „Rosnieft”, „Gazprom” i „Nowatek”. Już w 2016 r. przetransportowały one tym szlakiem 6,9 mln ton ładunków.
Flota lodołamaczy rosyjskich jest już niestety przestarzała i Kreml, myśląc o przekształceniu arktycznej drogi morskiej w jakąś alternatywę „Jedwabnego Szlaku”, musi ją znacząco wzmocnić. Moskwa zdając sobie z tego sprawę, przyjęła ambitny program nowych lodołamaczy serii 22 22 0 „Sibir”. Stocznia w Sankt Petersburgu przyjęła zamówienie i w 2015 r. położyła stępkę pod pierwszy atomowy lodołamacz „Sibir”. Oprócz niego na zlecenie „Rosatomfłotu” zgodziła się zbudować jeszcze dwa tego typu lodołamacze o nazwie „Arktyka” i „Ural”.
Te trzy lodołamacze mają być w założeniu największymi tego typu statkami w świecie. Każdy z nich jest przeznaczony do kruszenia lodu o grubości 2,8- 2,9 m. Może działać na różnych głębokościach i warunkach, łamać lód oceaniczny, ale także wchodzić do koryt uchodzących do oceany rzek.
Specjaliści oceniają, że nowy projekt łączy w sobie walory dwóch dotychczas używanych lodołamaczy klasy „Arktyka” i „Tajmyr”. Lodołamacz jest długi na 173,3 m, szeroki na 33 m. Jego napęd stanowią dwa reaktory jądrowe typu RITM- 200. Na wodzie bez lodu porusza się z szybkością 22 węzłów.
Seria trzech lodołamaczy nosi nazwę „Lider”. Jej oddanie do użytku i przetestowanie w praktyce rozpocznie zapewne budowę nowych lodołamaczy. Trzy nowe mimo swojej mocy stanowią program minimum. Pierwszy z nich przed kilkoma dniami został zwodowany, ale do eksploatacji zostanie włączony dopiero w 2019 r. Musi zostać doposażony i przejść serię prób. Nie ma bowiem światowego odpowiednika.
Następne tego typu lodołamacze zostaną zwodowane i przekazane do użytku w 2025 r. Taka ich ilość Rosji na razie wystarczy. Według prognoz uczonych w 2030 r. pokrywa lodu w Arktyce latem całkowicie stopnieje i lodołamacze będą potrzebne tylko zimą.
Obecnie Rosja musi się martwić jeszcze rozwojem technologii informacyjnych i Internetu w Arktyce. Pozwoli to bowiem na uproszczenie pracy statków transportujących kontenery i obniży koszty ich logistyki.
W najbliższym czasie w Archangielsku ma zostać powołane „Arktyczne Centrum”, które zapewni on-line wizualizację poruszania się floty i dostępnej dla nich bazy ładunkowej. Ułatwi ona kapitanom jednostek wybór odpowiedniej trasy.
Agencja Dalekiego Wschodu d.s. Inwestycji i Wspierania Eksportu przygotowuje też koncepcję powołania kompanii zarządzającej północną drogą morską. Według ekspertów usprawni to poruszanie się po trasach tego szlaku, a także ułatwi wyładunek towarów w portach. Rosjanie sądzą, że z nowej drogi morskiej będę korzystały oprócz rodzimych kompanii także firmy chińskie, japońskie i południowokoreańskie. Wiele z nich już formalnie zgłosiło akces do tego przedsięwzięcia.
Władze Rosji mają nadzieję, że wraz z uruchomieniem nowej trasy do Arktyki zaczną napływać inwestycje, które pomogą im w rozwoju przynajmniej stref ekonomicznych. Te zaś sprawią, że w rejonie Arktyki zacznie się coś dziać.

Marek A. Koprowski

https://kresy.pl/publicystyka/rosja-two ... nsportowy/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Arktyka
PostNapisane: 20 gru 2017, 11:04 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/rosja ... -wydobycie

Rosjanie poszukują w Arktyce skroplonego gazu ziemnego. Potężne zasoby czekają na wydobycie dzięki ociepleniu klimatu
autor: Scarlet (2017-12-19 10:24)

Obrazek
Źródło: pixabay.com


Ocieplenie klimatu Arktyki do nie dla wszystkich powód do zmartwień – jak się okazuje wielu upatruje w nich także nowe okazje na wzbogacenie się. Cieńszy lód i zarazem lepszy dostęp do dalekiej północy rodzi nowe szanse na wykonywanie odwiertów w niedostępnych do tej pory częściach Ziemi.

Największe gospodarki świata podjęły rywalizację w wyścigu o zdobycie władzy nad zasobami paliw kopalnych Arktyki – kto pierwszy, ten lepszy. W tym celu konieczne jest pozyskiwanie nowych terytoriów, na przykład poprzez budowę na nich infrastruktury drogowej.

Jeden z ogromnych rosyjskich koncernów paliwowych planuje poszukiwać w Arktyce skroplonego gazu ziemnego (LNG), co ma pomóc Rosji wyprzedzić Katar i stać się największym na świecie eksporterem. W tym celu otwarto na półwyspie Jamał gigantyczny zakład, na którego budowę rząd rosyjski poświęcił 27 miliardów dolarów. Rosjanie nie działają jednak na wyłączność – do współpracy przyłączył się także francuski Total oraz chińskie CNPC.

Obrazek

Do początku 2019 roku wydobycie LNG przez Rosjan ma osiągnąć pułap 16,5 mln ton. Wydobycie gazu z wiecznej zmarzliny ma być łatwiejsze od pozyskiwania go w cieplejszym klimacie. Przez większą część roku półwysep Jamał pokrywa lód, a temperatury sięgają tam -50 stopni Celsjusza, jednak nie zmienia to faktu, że pod powierzchnią lodu znajdują się ogromne rezerwy paliw kopalnych. „Natura sama pomaga nam skuteczniej upłynniać gaz, za pomocą tak niskich temperatur” – powiedział wicedyrektor projektu, Dmitrij Monakow.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 51 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
Nasi przyjaciele: Strony Patriotyczne
Linki pozycjonujące: Fenster aus Polen / Schüco Fenster / Drutex Fenster / Fenster Preise / Haustüren /