Polskie-Forum.pl


Wolne i niezależne forum dyskusyjne / opinie polityczne / aktywność obywatelska / patriotyzm / Polska / wolna dyskusja


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 88 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 15 gru 2013, 14:43 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://koszalin.gosc.pl/doc/1757951.Pol ... nia-dorsza

Gdy idzie o prawidziwą ekologię, a nie o ekoterroryzm, polscy rybacy walczyć muszą sami. UE wspiera potężne niemieckie, szwedzkie czy duńskie statki-przetwórnie, niszczące wszystko co żywe w wodach Bałtyku, tępi natomiast zawzięcie polskie kutry rybackie.

Kopia artykułu:

Polscy rybacy bronią dorsza
DODANE 2013-10-28 19:59
Jacek Cegła

Kilkuset rybaków od Świnoujścia po Hel protestowało dzisiaj w macierzystych portach. Ich zdaniem polityka morska Unii Europejskiej doprowadziła do katastrofy ekologicznej na Bałtyku.

Obrazek
JACEK CEGŁA Tylko w Ustce w proteście wzięło około 30 kutrów


W ogólnopolskim proteście uczestniczyli rybacy ze Świnoujścia, Kołobrzegu, Darłowa, Ustki, Łeby, Jastarni i Władysławowa. Demonstracja miała charakter symboliczny - armatorzy wypłynęli na redę swoich macierzystych portów, a na burtach kutrów wywiesili transparenty z napisami: „Manifestacja”.
- To nasz protest przeciwko rabunkowej gospodarce rybackiej na Bałtyku - tłumaczy Grzegorz Hałubek ze Związku Rybaków Polskich. - Polityka Komisji Europejskiej doprowadziła do katastrofy ekologicznej. Największym problemem jest tzw. „chudy dorsz", którego i tak w Bałtyku jest jak na lekarstwo.
Według rybaków „chude” dorsze to efekt niekontrolowanych połowów skandynawskich "paszowców", olbrzymich kutrów, które odławiają wszystko, co wpadnie w ich sieci.
A wpadają przede wszystkim szproty i śledzie, które są naturalnym pokarmem dorszy. Gdy tych ryb brakuje, dorsze, które są rybami drapieżnymi, głodują. Są mniejsze i słabsze. Rybacy nazywają takie okazy "chudym dorszem".
- Skandynawowie łowią poza wszelką kontrolą i ewidencją - mówi Andrzej Tyszkiewicz, armator kutra UST-111. - Skutek jest taki, że dla dorszy i innych gatunków żywiących się rybami brakuje naturalnego pokarmu.
Rybacy domagają się, by polski rząd doprowadził do ograniczenia połowów paszowych i objął dodatkową ochroną populację dorsza. W przeciwnym razie grożą zaostrzeniem protestu, z blokadą portów włącznie.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 18 mar 2014, 18:52 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.naszdziennik.pl/ekonomia/652 ... atkow.html

Terminal LPG w Szczecinie przyjął sto statków
Wtorek, 14 stycznia 2014 (19:50)

Terminal Morski LPG w Szczecinie, należący do Orlen Gaz z grupy PKN Orlen, od momentu uruchomienia działalności w 2009 r. przyjął już ponad sto statków, przeładowując w tym czasie w sumie 217 tys. 208 ton gazu.
Jak poinformował Orlen Gaz, setnym statkiem, który przycumował do nabrzeża szczecińskiego Terminalu Morskiego, był Gas Kaizen. Pod koniec grudnia 2013 r. przypłynął on z rosyjskiego portu w Ust-Łudze i dostarczył ponad 2 tys. ton propanu.
– Pierwszy statek w 2014 r. wpłynął na szczeciński terminal już 3 stycznia. Następny przewidywany jest jeszcze w tym miesiącu. W kolejnych miesiącach spodziewamy się w Szczecinie regularnych dostaw gazu drogą morską, wynikających z podpisanych kontraktów i ewentualnych dodatkowych zakupów spot – podkreśliła Elżbieta Jabłońska z Orlen Gaz.
Według danych Orlen Gaz, w 2013 r. Terminal Morski LPG w Szczecinie przyjął w sumie 21 statków z gazem, które przypłynęły m.in. z Rosji, Wielkiej Brytanii i Szwecji. Zakupy gazu, dostarczanego z tych kierunków drogą morską, stanowiły w tym czasie około 6 proc. wszystkich zakupów LPG w spółce.
Zdecydowana większość produktu – według spółki – nadal sprowadzana jest koleją i autocysternami, „ale dostawy morskie coraz częściej okazują się wygodną alternatywą”.

MM, PAP


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 31 gru 2014, 13:51 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://niezalezna.pl/62762-kto-przejmie ... zalezna.pl)

I znów Polacy, potomkowie starożytnych Wenedów, którzy słynęli z umiejętności żeglarskich, odrzuceni zostali od morza.

Kopia artykułu:

Kto przejmie Port Gdańsk?
Dodano: 29.12.2014 [13:22]

Obrazek
foto: Maj-Britt Hoiaas Lassen


Mimo wcześniejszych zapowiedzi przed Bożym Narodzeniem nie zapadła decyzja w sprawie przejęcia spółki Port Gdański Eksploatacja (PGE) – ostatniego już prywatyzowanego portu w Polsce. Wg nieoficjalnych informacji Pulsu Biznesu decyzja ma zostać ogłoszona w styczniu 2015 r. Oznacza to, że wkrótce może się okazać, iż tajemniczy, maltański kapitał przejmie najbardziej wrażliwe części polskiej gospodarki.

Gazeta napisała także, iż dopuszczone wcześniej do udziału w prywatyzacji PGE polskie konsorcjum PKP Cargo i Węglokoks napisało list do szefów resortów infrastruktury i rozwoju oraz skarbu, w którym skarży się, że nie podjęto z nim rozmów.

Możliwe, że przesunięcie decyzji o tym, kto ostatecznie przejmie PGE, wiąże się z niespodziewaną krótką wizytą, jaką 19 grudnia złożyła w Porcie Gdańsk minister infrastruktury Maria Wasiak. Zapoznała się ona wówczas z jego planami inwestycyjno-rozwojowymi.

Jeszcze w maju do zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) trafiło pięć wstępnych ofert, jednak od 30 września liczą się tylko dwie: konsorcjum firm Węglokoks SA i PKP Cargo SA oraz tajemniczej spółki z Malty - Mariner Capital Ltd.

PGE jest bardzo ciekawym kąskiem dla wielu graczy. Port dysponuje prawie 100 ha gruntu w porcie wewnętrznym w Gdańsku, z nabrzeżami o charakterze uniwersalnym do przeładunku drobnicy i ładunków masowych. Jest także wyłącznym operatorem na Gdańskim Terminalu Kontenerowym.

Konsorcjum PKP Cargo i Węglokoksu to silna para. Dla PKP Cargo dostęp do portu oznaczać będzie wzmocnienie pozycji na rynku TSL (transport – spedycja – logistyka) i lepszą obsługę klientów. Szczególnie, że konkurencja nie śpi - np. DB Schenker ma już własne spółki portowe. Współpraca z Węglokoksem jeszcze bardziej wzmacnia tę ofertę, bo dysponuje on odpowiednim know-how - poprzez spółkę zależną Inter Balt świadczy kompleksowe usługi logistyczne związane z transportem morskim.

PGE, dla którego partnerem strategicznym stałoby się polskie konsorcjum, mogłoby stać się szansą na stworzenie dużego narodowego operatora logistycznego, mogącego walczyć jak równy z równym z Niemcami i Rosjanami. Leżałoby to w naszym, narodowym interesie gospodarczym, stanowiąc zabezpieczenie bezpieczeństwa narodowego w zakresie logistyki i transportu. Dla samego PKP Cargo byłoby szansą na stworzenie synergii (poprzez połączenie transportu kolejowego z morskim) i dywersyfikację działalności.

Niestety niewiele wiadomo o drugim oferencie Mariner Capital Ltd z siedzibą w Malcie, mającym od końca października br. wyłączność w negocjacjach na kupno PGE. Z dostępnych informacji wynika, że to spółka rodzinna, która jest operatorem portów w Rydze, Wenecji i Albanii.

Wg Rady Nadzorczej i zarządu ZMPG proces sprzedaży akcji PGE SA „prowadzony jest zgodnie z przepisami polskiego prawa, prawa międzynarodowego (w tym prawa UE) oraz zgodnie z regulaminem sprzedaży akcji PGE SA określonym przez ZMPG SA. (…) Gwarantuje to zachowanie zasad równego dostępu wszystkich potencjalnych oferentów do poszczególnych etapów procesu”.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 03 mar 2015, 13:08 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.kresy.pl/wydarzenia,gospodar ... mpaign=rss

Znów niemiecka agentura dwoi się i troi, by gazoport nie powstał, albo chociaż żeby kosztował Polskę możliwie jak najwięcej. Ciekawe, ile pieniędzy leje się na konta odpowiedzialnych za budowę gazoportu, by prace posuwały się jak najwolniej.

Kopia artykułu:

Gazoport w Świnoujściu zagrożony
Dodane przez Lipinski
Opublikowano: Poniedziałek, 02 marca 2015 o godz. 19:07:37

„Zmiana terminu oddania do użytkowania Terminalu w Świnoujściu, przekraczająca rok 2014, grozi odpowiedzialnością po stronie PLNG wynikającą m.in. z roszczeń PGNiG SA z tytułu niewykonywania usługi regazyfikacji gazu oraz wzrostem kosztów realizacji inwestycji. Dalsze przedłużanie budowy może spowodować też zagrożenie dla wymaganego przez UE rozliczenia środków dofinansowania inwestycji pochodzących z funduszy europejskich” – czytamy w raporcie Najwyższej Izby Kontroli.

Terminal miał zostać oddany do eksploatacji w minionym roku. Wtedy miało się także rozpocząć przyjmowanie gazu LNG z Kataru. Obecne opóźnienia mogą doprowadzić do utraty środków z Unii Europejskiej wykorzystanych do współfinansowania inwestycji. Dotacja wyniosła ponad 800 milionów złotych.

Kontrolerzy NIK podkreślają, że „Polska wciąż nie może uruchomić gazoportu w Świnoujściu, odbierać dostaw skroplonego gazu i przesyłać go po regazyfikacji do odbiorców, bo spółki GAZ-SYSTEM oraz PLNG, odpowiedzialne za kluczowe działania związane z tą inwestycją, nieprawidłowo realizowały część swoich zadań”.

NIK wytknął resortowi Skarbu Państwa brak reakcji na krytyczne sytuacje zagrażające terminowej realizacji inwestycji, a także brak wysoko wyspecjalizowanej kadry, która by mogła objąć skuteczną kontrolą budowę terminalu.

Budowę terminalu w Świnoujściu zainicjowano w 2006 roku. Aż do 2009 r. nie podjęto prac legislacyjnych niezbędnych do usunięcia barier przeszkadzających w realizacji inwestycji.

Prawdopodobne otwarcie gazoportu planowane jest na koniec 2015 r.

PCh24.pl
http://www.pch24.pl/porazajace-wyniki-k ... 295,i.html


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 16 kwi 2015, 11:10 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/porty-i-logi ... -nowy-port

Darłowo: Dydynowie budują nowy port
WTOREK, 14 KWIETNIA 2015 13:52 AL / Z MEDIÓW

Obrazek
Darłowo: Dydynowie budują nowy port (Fot.: Radek Koleśnik)


Wiosną ubiegłego roku Dydynowie, rolnicy, kupili elewatory. Dzisiaj rozładowują statki i chcą kupować zboża. Leszek Dydyna z Darłowa razem z dwoma synami - Arturem i Piotrem prowadzą gospodarstwo rodzinne. Mają wspólnie około 900 ha ziemi. A teraz budują port i zajmują się przeładunkami.
Zaczęło się od tego, że Dydydowie, jako firma Lechpol wygrali przetarg na rozbiórkę zrujnowanych elewatorów. - Szkoda ich było, więc postanowiliśmy je kupić, ale tylko razem z gruntem - mówi Leszek Dydyna. - Rozmowy trwały długo. Umowę przedwstępną podpisaliśmy w 2013 roku, a po roku, wiosną ubiegłego roku umowę kupna. Uzgodnienia, uzyskanie zgody poszczególnych ministerstw trwało długo, bo biurokracja jest niesamowita, Niektóre przepisy obowiązują jeszcze z lat 60-tych, a zgodnie z nimi porty stanowią obiekty strategiczne.
Przeszkody udało się pokonać, a Dydynowie cały czas inwestują. Są w stanie załadować 180 ton zbóż na godzinę. Ich dotychczasowy rekord to 5 tys. ton rozładunku na dobę. Rozładowywali wtedy tłuczeń, kamienie i wapno rolnicze. - W miejscu, które miało zostać zrównane z ziemią budujemy port. Dążymy do stabilizacji. Chcemy rozładowywać 150-200 tys. ton towarów rocznie. Ja się uczę o statkach, morzu itd - przyznaje Dydyna. Kiedyś moc przeładynkowa wynosiła do 30 ton na dobę. Jednak obecnie statek, który ma 1000 ton ładowności nie będzie stać w porcie trzy dni, czekając na rozładunek, bo to zbyt dużo kosztuje - tłumaczy.
Port i skup zbóż to będzie interes rodzinny. Leszek Dydyna skończył technikum rolnicze w 1973 roku. Rodzice rolnicy pomogli mu kupić na przedmieściach Darłowa 9,3 ha ziemi. W ciągu pięciu lat dokupił do ponad 90 hektarów. Kiedy zmienił się ustrój i zaczęto likwidować pegeery, stawał do przetargów. Udało mu się kupić ziemię bez budynków z Kombinatu Pieńkowo położoną w Bylicy - Wszędzinie. Potem podjął z synami decyzję, że oni też będą mieć własne gospodarstwa. Teraz Artur ma swoich 170 ha w gminie Darłowo, Piotr - 329 ha w Rzepkowie z gminie Sianów, a ich ojciec ponad 400 ha w gminie Postomino. Wielkie gospodarstwo trzeba było wyposażyć. Kupili sporo sprzętu: trzy kombajny zbożowe John Deer i z tej samej firmy dwa ciągniki, sprzęt uprawowy, agregaty, opryskiwacze, a także sprzęt do melioracji. Uprawiali ziemię i hodowali trzodę chlewną, ale w lipcu ubiegłego roku definitywnie z niej zrezygnowali, bo nie jest opłacalna. Żeby ziarno można było trzymać w domu w gospodarstwie i poczekać na lepsze ceny w 1995 roku Dydynowie kupili w Kowalewicach suszarnię, a potem właśnie elewatory, w porcie w Darłowie i założyli firmę Agroport. Najpierw wyremontowali suszarnię. Chcieli utworzyć centrum rolnicze, prowadzić skup zbóż, a także zaopatrzenie rolników. Zamierzali też zająć się przeładunkiem zbóż dla firm. I plany te konsekwentnie realizują.
- Nadal prowadzimy gospodarstwo, uprawiamy ziemię, zajmujemy się rolnictwem - mówi Leszek Dydyna. Pomaga synom tyle ile może, ale za pięć lat chce przejść na emeryturę. - Myślę, że moje wnuki, a mam pięciu wnuków i jedną wnuczkę, nie będą musiały szukać pracy po Polsce ani za granicą, będą ją mieć w Darłowie.

Źródło:
http://www.strefabiznesu.gp24.pl/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 01 maja 2015, 13:35 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.prawy.pl/z-kraju/9206-kuzmiu ... inwestycji

Kuźmiuk: Wykonawca gazoportu zażąda setek milionów złotych za dokończenie inwestycji
Zbigniew Kuźmiuk czwartek, 30, kwiecień 2015 11:36

Historia zakończenia budowy Gazoportu zdaje się nie mieć końca. Po raz kolejny pojawiły się w przestrzeni publicznej zapewnienia, że budowa Gazoportu w Świnoujściu zostanie zakończona w II połowie tego roku a terminal gazowy przyjmie jeszcze w tym roku statki z dostawami skroplonego gazu.

Mają temu służyć zmiany w kierownictwie zarówno polskiego inwestora czyli spółki Polskie LNG (trwa wprawdzie konkurs na nowych członków zarządu ale jej Rada Nadzorcza oddelegowała dwóch swoich członków do pełnienia obowiązków prezesa i wiceprezesa Jana Chadama i Roberta Soszyńskiego, ten pierwszy jest prezesem spółki matki czyli Gaz-Systemu) jak i głównego wykonawcy czyli włoskiej spółki Saipem (tutaj zmiana ma się dokonać właśnie dzisiaj, a nowym prezesem ma zostać Stefano Cao, prezes Saipemu do roku 2000).

Po zmianie kierownictw obydwu firm ma dojść do tzw. nowego otwarcia w relacjach pomiędzy inwestorem i głównym wykonawcą i przyspieszeniem realizacji tej strategicznej dla Polski inwestycji.

Mimo tego optymizmu trudno jednak przypuszczać, że Włosi zrezygnują z dodatkowych żądań finansowych, wszak doskonale wiedzą, że Polska ma podpisany kontrakt z Katarem na dostawy skroplonego gazu już w II połowie 2014 roku i że niemożliwość jego realizacji coraz więcej nasz kraj kosztuje.

Co więcej włoski Saipem ma być głównym wykonawcą liczącego ponad 1000 kilometrów gazociągu "Turecki Potok" z Rosji po dnie Morza Czarnego do Turcji, a więc inwestycji której koszt opiewa na kilka miliardów dolarów, więc jest w stanie wytrzymać wszelkie restrykcje finansowe z polskiej strony.

Przypomnijmy tylko, że decyzję w sprawie budowy terminalu LNG w Świnoujściu podjął jeszcze rząd Jarosława Kaczyńskiego pod koniec 2006 roku i przygotował program jej finansowania ze środków krajowych i unijnych ale rząd Tuska niestety przez parę kolejnych lat się wahał czy projekt ten kontynuować.

Sama budowa Gazoportu w Świnoujściu, została fizycznie rozpoczęta dopiero w marcu 2011 (a więc z ponad 3 letnim opóźnieniem), a kamień węgielny wmurował sam premier Donald Tusk.

Jak to miał w zwyczaju na zwołanej wtedy na placu budowy konferencji prasowej podkreślał, że harmonogram realizacji inwestycji został tak przygotowany aby zdążyć pod już zamówione dostawy gazu z Kataru.

Przypomnijmy także, że nowy minister skarbu Włodzimierz Karpiński w połowie 2013 roku po opracowaniu przez firmę Ernst&Young audytu dotyczącego stanu prac na budowie terminalu, przedłużył realizację tej inwestycji do początku 2015 roku.

Zgodnie z podpisaną umową w II połowie tego roku do Polski powinny już płynąć gazowce z Kataru ze skroplonym gazem, a nie mając terminalu, nie jesteśmy w stanie tego gazu w Polsce odebrać.

Co więcej za dostawy trzeba płacić, a ponieważ roczna wartość kontraktu to około 550 mln USD, to koszty zakupu poniesie PGNiG i w oczywisty sposób rozliczy to na każde przedsiębiorstwo i każde gospodarstwo domowe w Polsce korzystające z dostaw gazu.

PGNiG wynegocjował wprawdzie przesunięcie realizacji tego kontraktu na II połowę 2015 roku tyle tylko, że będzie musiał dopłacić Katarczykom różnicę pomiędzy ceną wynikającą z kontraktu, a ceną po jakiej sprzedadzą na wolnym rynku przeznaczony dla Polski gaz.

Na początku marca tego roku ukazał się długo oczekiwany raport Najwyższej Izby Kontroli (NIK) dotyczący realizacji budowy Gazoportu w Świnoujściu.

Raport nie zostawia przysłowiowej suchej nitki na rządowych instytucjach realizujących tę inwestycję zarówno poszczególnych resortach (skarbu, infrastruktury, gospodarki), podmiotach im podległych (np. na Transportowym Dozorze Technicznym), spółkach będących inwestorami (GAZ-SYSTEM, Polskie LNG), wreszcie wykonawcach w tym włoskiej spółce Saipem.

Wyłania się z niego wręcz niesłychany chaos organizacyjny i kompetencyjny związany z realizacją tej inwestycji (w tym także niezwykła przychylność rządzących dla generalnego wykonawcy czyli włoskiej Saipem), co świadczy o kompletnym braku nadzoru nad państwowymi instytucjami ze strony poszczególnych ministrów.
NIK zwrócił także uwagę, że jeżeli do końca tego roku inwestycja nie zostanie oddana do użytku i rozliczona, to Polska będzie musiała zwrócić środki z budżetu UE, które były przeznaczone na realizację tego projektu (około 450 mln zł).

Teraz okazuje się, że polska strona liczy na to, że zmiany kierownictwa zarówno w spółce polskiego inwestora jak i włoskiego wykonawcy wyciszą spory i dokończenie Gazportu ruszy z kopyta.

Moim zdaniem Saipem zaczynając realizację inwestycji "Tureckiego Potoku" w Polsce będzie dalej grał na zwłokę i żądał dodatkowych setek milionów złotych za dokończenie inwestycji Gazoportu.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 01 maja 2015, 13:57 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/morze-inne/t ... im-darlowo

Nowy terminal pasażerski w porcie morskim Darłowo
CZWARTEK, 30 KWIETNIA 2015 06:38 HUB

Obrazek

W porcie morskim w Darłówku Zachodnim od kilku dni działa nowoczesny terminal pasażerski. To kolejna inwestycja poszerzająca ofertę darłowskiego portu.
Już drugiego dnia spod terminala wyruszył w pierwszy rejs statek Jantar Żeglugi Kołobrzeskiej, który będzie z Darłówka pływał na duńską wyspę Bornholm.
Nowy terminal ma dwie kondygnacje i prawie 400 metrów powierzchni użytkowej. W środku jest między innymi poczekalnia, biura, recepcja, kotłownia gazowa, toalety, pomieszczenia gospodarcze hol, taras i informacja turystyczna. Inwestycja została sfinansowana w 85 procentach w ramach unijnego projektu INTERFACE PLUS REFERENCE. Terminal powstał w ramach współpracy polsko-niemiecko-duńskiej z programu Południowy Bałtyk. Obiekt zbudowano kosztem ok. 1,5 mln.
- Głównym celem tego wspólnego międzynarodowego projektu jest rozwijanie transgranicznego ruchu turystycznego pasażerów niezmotoryzowanych, jako wygodną, tanią i przyjazną środowisku alternatywę podróżowania w Obszarze Południowego Bałtyku - mówi Leszek Walkiewicz z Urzędu Miasta w Darłowie.
Równocześnie z otwarciem terminala pasażerskiego część pomieszczeń udostępniono dla DARLOTU, czyli Darłowskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej w Dorzeczu Wieprzy Grabowej i Unieści, która m.in. zajmie się promocją rejsów na Bornholm i sprzedażą biletów na rejsy morskie.
Hubert Bierndgarski
fot. H. Bierndgarski


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 01 maja 2015, 14:15 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/porty-i-logi ... cie-gdansk

Dobra sytuacja w Porcie Gdańsk
NIEDZIELA, 26 KWIETNIA 2015 18:54 AL / Z MEDIÓW

Obrazek
Wielkość statków obsługiwanych w Porcie w Gdańsku na przestrzeni 8 lat wzrosła blisko o 70%


Port Gdańsk ponownie osiągnął drugą pozycję na Bałtyku pod względem liczby obsłużonych kontenerów oraz siódmą lokatę w zakresie wielkości przeładunków ogółem.
Ważnym wydarzeniem z 2015 roku było zawinięcie do terminalu kontenerowego DCT Gdańsk statku Majestic Maersk inicjujące zapowiadany od kilku miesięcy wspólny serwis armatora Maersk oraz MSC (Mediterranean Shipping Company).
Wspomniane podmioty w roku ubiegłym zawarli 10-letnią umowę, na podstawie której utworzyli alians funkcjonujący na rynku jako 2M. Rozwiązanie to pozwala skumulować dużą masę ładunku i dostarczyć ją bliżej miejsc docelowych.
Trendowi temu towarzyszy także eksploatowanie przez armatorów coraz większych statków, które z jednej strony pozwalają na dodatkowe oszczędności, z drugiej zaś zawężają listę portów, do których gigantyczne jednostki mogą zawijać. Coraz większą rolę odgrywają zatem porty przystosowane do obsługi dużych statków i zarazem takie ośrodki, które noszą status hubów. Jednym z nich jest właśnie Port Gdańsk, do którego już od 5 lat regularnie zawijają statki oceaniczne łącząc odległy Port Szanghaj z Polską.
Rok 2014 przejdzie do historii także w zakresie rekordowego przeładunku kontenerów. Jeszcze 12 miesięcy temu port cieszył się z przeładunku pierwszego milionowego kontenera w Porcie Gdańsk, tymczasem w roku 2014 udało się przekroczyć po raz pierwszy liczbę 1,2 mln TEU i tym samym poprawić rekordowe ubiegłoroczne przeładunki w tym zakresie o około 3%.
Jeśli jednak zestawiając dane z ostatnich 5-6 lat w zakresie przeładunku kontenerów w Gdańsku, mówić już można o ponaddwukrotnym wzroście w przeładunkach i awansie Gdańska w rankingu największych portów kontenerowych Bałtyku z pozycji 8. w roku 2009 na pozycję 2. w roku 2012, utrzymaną następnie w roku 2013. Jak wskazują wstępne dane, rok 2014 będzie trzecim rokiem z rzędu, w którym uda się Portowi Gdańsk nie tylko utrzymać, lecz nawet wzmocnić tę pozycję poprzez zmniejszenie dystansu względem bezkonkurencyjnego od wielu lat St. Petersburga.
Wielkość statków obsługiwanych w Porcie w Gdańsku na przestrzeni 8 lat wzrosła blisko o 70%, a miniony 2014 rok, jak pokazują statystyki ruchu statków w porcie, był rekordowym również w tym zakresie.
Jedno z istotniejszych wydarzeń związanych z przedsięwzięciami inwestycyjnymi w Porcie Gdańsk przyniósł grudzień, kiedy to oficjalnie wojewoda pomorski wydał spółce DCT Gdańsk pozwolenie na budowę drugiego nabrzeża do obsługi kontenerów. Inwestycja o wartości 290 mln euro pozwoli terminalowi kontenerowemu DCT podwoić swoje możliwości przeładunkowe osiągając tym samym zdolność na poziomie 3 mln TEU rocznie w I fazie inwestycji. Przewiduje się, że nowe nabrzeże będzie gotowe do przyjęcia pierwszego statku kontenerowego do końca 2016 r.

Źródło: http://www.rynekinfrastruktury.pl/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 07 maja 2015, 09:12 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.infomare.pl/nowa-nazwa-portu ... -sp-z-o-o/

Nie wiem, co to za OT Logistics Goup, ale podejrzewam, że to jakiś żydomasoński twór. Zatem chyba nie zniszczą portów w Polsce, ale poprzez różne szwindle zabiorą je Polakom i Polacy będą w tych portach jedynie tanią siłą roboczą.

Nowa nazwa Portu Handlowego Świnoujście Sp. z o.o.
Dodano: 05 maj 2015, 13:44

Już nie Port Handlowy Świnoujście Sp. z o.o. a OT Port Świnoujście Sp. z o.o.! 24 marca 2015 roku odbyło się Walne Zgromadzenie Wspólników Portu Handlowego Świnoujście Sp. z o.o., na którym zatwierdzono nową nazwę Spółki.
Nazwa OT Port Świnoujście Sp. z o.o. już została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego.
Decyzja Wspólników związana jest z konsolidacją działań Grupy Kapitałowej OT Logistics i ujednoliceniem wizerunku całej firmy. W symboliczny sposób zamyka także trwający od 2012 roku proces konsolidacji obu spółek. Nazwa OT Port Świnoujście Sp. z o.o. nie tylko nawiązuje do tradycji, z jakiej wywodzi się OT Logistics, ale także pokazuje, że jesteśmy dużą Grupą Kapitałową, zapewniającą kontrahentom najlepsze i najbardziej wszechstronne rozwiązania w zakresie TSL.

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 13 maja 2015, 08:33 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/porty-i-logi ... ec-i-czech

Pytanie za 10 pkt - czy rozwój portu w Szczecinie jest korzystny dla rozwoju portu w Hamburgu, czy nie korzystny?

Sądzę, że Czechom dogodniej spławiać towary Odrą do Szczecina niż Łabą do Hamburga.

Kopia artykułu:

Od polskich portów zależy rozwój Niemiec i Czech
WTOREK, 12 MAJA 2015 12:23 AL / REL

Obrazek
Od polskich portów zależy rozwój Niemiec i Czech


Rodzime porty morskie Szczecin/Świnoujście oraz Gdańsk i Gdynia odgrywają kluczową rolę w rozwoju transgranicznego regionu gospodarczego wzdłuż Łaby i Odry - tak wynika z raportu przygotowanego przez Hamburski Instytut Gospodarki Światowej (HWWI). W szczególności autorzy wskazują na potencjał w relacjach handlowych z Hamburgiem.
Dokument pt. “Transport towarów między portem Hamburgu a Polską” jest swojego rodzaju próbą odpowiedzenia na pytanie, jak kształują się stosunki biznesowe oraz jak im pomóc na obszarze reprezentowanym przez Związek Izb Regionu Łaby/ Odry (KEO). Obejmuje on wschodnie i północne landy Niemiec, północne terytoria Czech oraz zachodnie i północne wójewództwa Polski, które w sume zamieszkuje 7,5% mieszkanców Unii.
Raport HWWI wskazuje, iż wielkie znaczenie dla transgranicznej wymiany handlowej ma geograficzna bliskość. Dla przykładu, w 2013 roku udział Polski w imporcie pod względem wartości w stosunku do landów Brandenburgii i Meklemburgii-Pomorza Przedniego wyniósł odpowiednio 15% i 14%. Partycypacja eksportu do Polski z Brandenburgii, Saksonii-Anhalt oraz Meklemburgii Pomorza Przedniego kształtowała się następująco: 13%, 10% i 8%. Interesująco przedstawiają się również związki z północnymi landami Niemiec. W porównaniu z innymi regionami, landy Dolnej Saksonii i Hamburga mają nie tylko relatywnie wysoki udział importu (2,2% i 5,9%) oraz eksportu do Polski (2,2% i 4,6%), ale również najwyższą zewnętrzną wymianę handlową.
Ponadto niemieccy eksperci prognozują, iż do 2020 roku dojdzie do silnego wzrostu w wymianie handlowej pomiędzy Hamburgiem, a państwami Unii. W szczególności odnosi się to do relacji biznesowych z Polską (przyrost o 44%) - zarówno w imporcie i eksporcie. Polskie (Szczecin/ Świnoujście, Gdańsk, Gdynia) i niemieckie (Hamburg) porty morskie są wskazane przez niemieckich ekspertów jako fundament infrastruktury transportowej w regionie KEO.
Zdaniem autorów dokumentu “Transport towarów między portem Hamburgu a Polską”, pomimo wzrostu gospodarczego (który powinien wygenerować większy popyt) korytarz pomiędzy Hamburgiem, Polską a Czechami nie jest do tej pory w pełni wykorzystany. Sugeruje się, iż w celu przyspieszenia rozwoju ekonomicznego oraz powiązań transgranicznych, należy dążyć do obniżenia kosztów transportu i wymiany handlowej poprzez daleko idącą poprawę śródlądowych dróg wodnych.
Z pełną wersją raportu “Transport towarów między portem Hamburgu a Polską” będzie można zapoznać się podczas tegorocznego 3. Międzynarodowego Kongresu Morskiego, który w dniach 10-12 czerwca odbędzie się w Szczecinie.

rel (Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 15 maja 2015, 11:44 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/porty-i-logi ... w-tym-roku

Gigantyczny terminal naftowy jeszcze w tym roku
CZWARTEK, 14 MAJA 2015 06:25 AL / Z MEDIÓW

Terminal naftowy powstający w Gdańsku, w Porcie Północnym, ma być gotowy jeszcze w tym roku - poinformowano podczas Ogólnopolskiego Szczytu Energetycznego w AmberExpo.
- Budowa terminalu naftowego jest zaawansowana w 67 procentach i wszystko wskazuje, że mimo napiętego harmonogramu będzie ukończona zgodnie z planem, czyli do końca 2015 roku - zapewniał Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa, podczas wizyty na tej bardzo ważnej dla bezpieczeństwa energetycznego Polski inwestycji. - To oznacza, że licząc od uzyskania pozwolenia na budowę, w ciągu 32 miesięcy powstanie kompletny hub morski - odpowiedź na zmianę kierunków dostaw ropy naftowej, rosnącą konkurencję i skomplikowaną sytuację geopolityczną za wschodnią granicą.
Hub ten w przyszłości stanie się ważnym elementem naftowego krwiobiegu łączącego Bałtyk z Morzem Śródziemnym.
- Wiemy, jakie znaczenie, szczególnie dziś, ma ta inwestycja dla Polski - mówił Marcin Moskalewicz, prezes zarządu PERN Przyjaźń. - Dlatego zrobimy wszystko, żeby została zrealizowana w terminie i stała się ważnym składnikiem rozwoju naszego kraju, regionu i naszej firmy.

Źródło:
http://www.dziennikbaltycki.pl/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 17 maja 2015, 13:53 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.infomare.pl/wzrost-przeladun ... oujsciu-3/

Wzrost przeładunków w portach w Szczecinie i Świnoujściu
Dodano: 16 maj 2015, 21:23

W pierwszych czterech miesiącach bieżącego roku w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku w zespole portowym Szczecin-Świnoujście przeładunki wzrosły o 4,6%, osiągając poziom 7 887,6 tys. ton. Najwyższy wzrost – aż o 61,7% – odnotowano w obrotach zbóż, których przeładowano 762,8 tys. ton (w roku 2014 było to 471,6 tys. ton). Znaczny wzrost – o 48,3% – nastąpił również w przeładunkach rudy, przeładunki tego surowca w ciągu czterech pierwszych miesięcy osiągnęły poziom 748,5 tys. ton (w roku ubiegłym 504,8 tys. ton). O 18,9% wzrosły obroty ładunków określanych jako „inne masowe”. Kilkuprocentowe wzrosty obrotów odnotowano także w innych grupach ładunków. Spadek przeładunków o 34,8% odnotowano tylko w przeładunkach węgla, którego obroty w pierwszych czterech miesiącach roku wyniosły 1 074,4 tys. ton (w roku 2014 było to 1 646,7 tys. ton).
Systematycznie rosną przeładunki kontenerów. W porównaniu do roku ubiegłego w pierwszych czterech miesiącach obroty kontenerowe wzrosły o 21,1%, osiągając poziom 26 736 TEU.



Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 05 cze 2015, 12:17 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.infomare.pl/najwiekszy-konte ... ego-portu/

Największy kontenerowiec w historii gdyńskiego portu
Dodano: 04 cze 2015, 10:43

5 czerwca 2015 r. do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni wpłynie największy w historii gdyńskiego portu kontenerowiec – statek MSC Charleston. Dzięki oddawanym sukcesywnie do eksploatacji nowym inwestycjom Port Gdynia oferuje kontrahentom nowoczesną infrastrukturę i potencjał techniczny dający możliwość sprawnej obsługi coraz większych jednostek.
Kontenerowiec MSC Charleston mierzy ponad 324 m długości i 42 m szerokości. Został zbudowany w 2006 roku i pływa pod banderą niemiecką. Jego nośność to 105.014 DWT i pojemność prawie 8.100 TEU. Zawinięcie MSC Charleston jest istotnym wydarzeniem, z tego względu, iż jest to statek najdłuższy i jednocześnie jeden z największych obsługiwanych dotychczas w Porcie Gdynia. Wśród kontenerowców rekord wielkości należał dotychczas do MSC Krystal o pojemności 5.792 TEU, obsługiwanego w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w roku 2012.

Obrazek
foto: marinetraffic.com



Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 21 cze 2015, 10:41 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.infomare.pl/niewielki-wzrost ... inoujsciu/

Niewielki wzrost przeładunków w portach w Szczecinie i Świnoujściu
Dodano: 17 cze 2015, 15:39

W pierwszych pięciu miesiącach bieżącego roku w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego w zespole portowym Szczecin-Świnoujście przeładunki wzrosły zaledwie o 0,9%, osiągając poziom 9 682,9 tys. ton.
Najwyższy wzrost – aż o 48,3% odnotowano w obrotach zbóż, których przeładowano 866 tys. ton. Wzrost przeładunków zbóż to stała tendencja utrzymująca się od pewnego czasu w polskich portach.
Znaczny wzrost – o 31,4% – nastąpił również w przeładunkach rudy. Przeładunki tego surowca w ciągu pięciu miesięcy bieżącego roku osiągnęły poziom 842,6 tys. ton.
O 16,1% wzrosły obroty ładunków określanych jako „inne masowe” osiągając poziom 1 447,9 tys. ton. O 14,7 % wzrosły obroty ropy i jej przetworów.
Kilkuprocentowe wzrosty odnotowano także w innych grupach ładunków między innymi w obrotach drobnicy i drewna.
Spadek przeładunków o 42,9% odnotowano w przeładunkach węgla, którego obroty w pierwszych pięciu miesiącach roku wyniosły 1 238,3 tys. ton. Spadek przeładunków węgla w polskich portach utrzymuje się od kilku miesięcy.
Systematycznie rosną przeładunki kontenerów. W porównaniu do roku ubiegłego, w pierwszych pięciu miesiącach tego roku obroty kontenerowe wzrosły o 16,2%, osiągając poziom 33 121 TEU. Na podstawie obserwacji z ostatnich miesięcy można stwierdzić, że znacząco rosną w naszych portach obroty zbóż. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest z pewnością sezonowość tego rodzaju przeładunków. Zdecydowanie spadają przeładunki węgla, który od dłuższego czasu omija polskie porty. Wzrost obrotów rudy kreowany jest przede wszystkim zapotrzebowaniem na surowiec stalowni zlokalizowanych u naszych południowych i zachodnich sąsiadów.



Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 16 lip 2015, 13:05 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.infomare.pl/doskonale-wyniki-portu-gdansk/

Jak długo Niemcy będą się temu przyglądać?

Kopia artykułu:

Doskonałe wyniki Portu Gdańsk
Dodano: 16 lip 2015, 10:16

W I półroczu tego roku ponownie pobity został historyczny wynik w zakresie obrotu towarowego w Porcie Gdańsk, bowiem na nabrzeżach portowych przeładowano ponad 17 mln ton ładunków, przekraczając założony plan o blisko 7% oraz przewyższając zeszłoroczny wynik aż o 11,8%. Takie rezultaty oznaczają niemal podwojenie dynamiki wzrostu przeładunków w Porcie Gdańsk w I półroczu tego roku względem dynamiki jaką zanotowano na przestrzeni całego ubiegłego roku 2014, kiedy wzrost przeładunków wyniósł 6,7%.
Doskonałe wyniki portu w ciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku, to w znakomitej większości zasługa wysokich obrotów towarowych w grupie paliwa płynne, których przeładowano o ponad 30% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Tym samym, udział paliw płynnych w strukturze ładunkowej portu wzrósł z blisko 39% w roku 2014 do ponad 42% w ciągu pierwszego półrocza bieżącego roku.
Rok 2014 przyniósł bardzo wysoki wolumen obrotów paliw płynnych na poziomie 12,5 mln ton i był po latach 2010 i 2006 trzecim najlepszym wynikiem w historii gdańskiego portu. Tymczasem w ciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku, w Porcie Gdańsk przeładowano aż 7,3 mln ton tej grupy ładunkowej, co stanowi blisko 60% wyniku całego roku 2014.
Wbrew pierwotnym przewidywaniom, w Gdańsku osiągnięto także świetne rezultaty w zakresie obsługi węgla. Pomimo trudnej sytuacji zarówno na rynkach światowych, jak i na rynku polskim, w ciągu pierwszego półrocza tego roku udało się przeładować blisko 2 miliony ton węgla, z czego ponad 62% stanowił węgiel eksportowy. To wynik o blisko 13% lepszy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (I pół. 2014r. –
1.706.352 ton). Zmianie uległa także struktura towarowa grupy „węgiel”. O ile w ciągu pierwszego półrocza roku ubiegłego, przeładunek węgla kamiennego w strukturze grupy stanowił blisko 85%, to w ciągu pierwszego półrocza tego roku, jego udział wzrósł aż do 90%.
Na uwagę zasługują także rezultaty osiągnięte w grupie inne ładunki masowe, w której zanotowano 3,5-procentowy wzrost przeładunków w porównaniu do pierwszego półrocza minionego roku, a to głównie za sprawą wysokich przeładunków kruszyw, które w strukturze całej grupy stanowiły 52% obrotów. Dla porównania, w ciągu 6 miesięcy ubiegłego roku ich udział w strukturze wynosił blisko o 10% mniej, tj. 44%. Relacja wolumenu importowego względem eksportowego pozostała na poziomie zbliżonym do analogicznego okresu roku ubiegłego, tj. 70% stanowił import, 30% eksport.
Bardzo zbliżone obroty ładunkowe w pierwszym półroczu tego roku, w porównaniu do roku ubiegłego zanotowano w obrotach zboża i drobnicy, z zachowaniem niewielkiej tendencji spadkowej. Wynik pierwszej z wymienionych grup był zaledwie o około 40 tys.ton gorszy w porównaniu z rokiem ubiegłym, co stanowiło 5-procentowy spadek. Zmianie uległa natomiast struktura towarowa grupy. O ile w pierwszych półroczu 2014 roku pszenica stanowiła 23% udziału w zbożach, to w tym roku, zwiększyła swój udział o blisko 10%, do poziomu 32%. Innym dominującym asortymentem towarowym w grupie zbóż, była ponownie śruta, której udział w przeładunkach grupy stanowił 45%. Na szczególną uwagę zasługuje natomiast fakt, iż w ciągu 6 miesięcy tego roku zaobserwowano w porcie znaczącą przewagę przeładunku zbóż w relacji eksportowej względem importowej. W I półroczu minionego roku, obie relacje kształtowały się na niemal tym samym poziomie, podczas gdy w pierwszym półroczu tego roku, zdecydowaną przewagę uzyskały zboża przeładowywane w relacji eksportowej, stanowiąc 63% w wszystkich przeładunków zbóż w Porcie Gdańsk.
Druga z wymienionych grup ładunkowych – drobnica to w przeważającej części ładunki skonteneryzowane. W ciągu 6 miesięcy tego roku przeładowano łącznie ponad 5,5 mln ton drobnicy (5.519.766 ton), co jest wynikiem niemal identycznym jak w analogicznym okresie roku ubiegłego (I pół. 2014r. – 5.629.118 ton). Niewielki spadek spowodowany jest nieco słabszymi w ujęciu tonażowym wynikami w zakresie przeładunku kontenerów. Tych bowiem obsłużono o 3% mniej niż w roku ubiegłym. O ile liczba kontenerów (TEU) rzeczywiście dość znacznie spadła w roku bieżącym, o tyle ich tonaż pozostał niemal na identycznym poziomie. Takie zmiany w zakresie obsługi kontenerów to efekt tegorocznych rekordowo niskich stawek frachtowych na świecie, które niemal w równym stopniu dotknęły wszystkie porty polskie. Jednak ostatnie doniesienia, o planowanym zainicjowaniu kolejnego regularnego serwisu oceanicznego w Gdańsku, pozwalają optymistycznie spojrzeć w przyszłość również i w tym zakresie.
Reasumując, pierwsze półrocze bieżącego roku uznać należy w przypadku Portu Gdańsk za niezwykle udane, wręcz rekordowe, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę sytuację największych portów bałtyckich. Dynamika wzrostu przeładunków w Gdańsku na poziomie blisko 12% to rezultat, jakim po 6 miesiącach może się poszczycić niewiele portów z czołowej dziesiątki bałtyckiej. Spośród nich jedynie Ust-Ługa nieznacznie prześcignęła Gdańsk w zakresie dynamiki wzrostu względem analogicznego okresu roku ubiegłego, osiągając wynik na poziomie +15,7%. Pozostałe czołowe porty Bałtyku w tym okresie zanotowały niewielkie jednocyfrowe wzrosty lub nawet doświadczyły dość sporych spadków sięgających w niektórych przypadkach aż kilkunastu procent.
Na chwilę obecną stwierdzić można, ze dystans wobec głównych portów bałtyckich istotnie się zmniejszył. Czy rok 2015 przyniesie Gdańskowi awans w rankingu największych portów


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 88 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 11 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
 cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
Nasi przyjaciele: Strony Patriotyczne
Linki pozycjonujące: Fenster aus Polen / Schüco Fenster / Drutex Fenster / Fenster Preise / Haustüren /