Polskie-Forum.pl | Polskie Forum Dyskusyjne | Niezależne Forum Dyskusyjne | Niezależne opionie polityczne | aktywność obywatelska | wolna dyskusja | wybory prezydenckie • Zobacz wątek - Porty morskie

Polskie-Forum.pl


Wolne i niezależne forum dyskusyjne / opinie polityczne / aktywność obywatelska / patriotyzm / Polska / wolna dyskusja


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 88 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 02 cze 2016, 08:44 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiado ... 54103.html

Największy kontenerowiec świata zawita do Gdańska
Leonard Dolecki ⚫ źródło: RynekInfarstruktury.pl ⚫ 01.06.2016

Obrazek
fot. MSC


2 czerwca br. do terminalu DCT Gdańsk zawinie MSC Maya. Jednostka obecnie należy do grupy czterech największych kontenerowców na świecie. Olbrzym przybędzie do Polski w ramach serwisu Silk między Azja a Europą.
Kontenerowiec ma pojemność 19,224 tys. TEU i należy do armatora MSC. Tak ogromny statek po raz pierwszy zawita do polskiego portu. Będzie gościem najszybciej rozwijającego terminalu kontenerowego w naszym kraju – DCT Gdańsk.

MSC Maya jest teraz w serwisie Silk między Azją a Europą, łącząc Gdańsk i Yantian w 32 dni. Statek spodziewany jest 2 czerwca 2016 roku o godzinie 18:00 przy nabrzeżu.

Maya należy do grupy czterech największych kontenerowców na świecie gdzie wszystkie jednostki posiadają identyczne parametry. Poza tym statkiem tak samo wielkie są jeszcze Oscar, Zoe i Oliver. Wszystkie należą do armatora MSC.

Całkowita długość każdej z tych jednostek to 395,4 m, a szerokość 59 m. Rok produkcji tej, którą niedługo będzie można zobaczyć w Gdańsku to 2015. Pływa ona pod panamską banderą.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 24 cze 2016, 10:30 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.infomare.pl/arktyczna-ksiezn ... inoujscia/

Arktyczna Księżniczka przybędzie do Świnoujścia
Dodano: 23 Cze 2016, 10:53

W najbliższą sobotę, 25 czerwca do terminalu LNG w Świnoujściu zawinie gazowiec „Arctic Princess”. To jeden z największych gazowców ze sferycznymi zbiornikami na gaz na świecie. Średnica każdego ze zbiorników wynosi 42 metry. Statek zbudowany w 2006 roku ma 288 metrów długości i 49 metrów szerokości, pływa pod banderą Norwegii i może jednorazowo przewieźć 147 tys. metrów sześciennych surowca, który transportowany jest w temperaturze -163 st. C.
Jednostka dostarczy do świnoujskiego terminalu gaz w ramach tzw. dostaw spotowych kupiony od firmy Statoil. Będzie to pierwsza tego typu dostawa, realizowana niezależnie od długoterminowego kontraktu z Katarem.

Obrazek
fot. wikipedia.org


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 08 lip 2016, 11:21 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/info/wydarze ... gospodarki

Gdyński port ponownie wśród liderów pomorskiej gospodarki
CZWARTEK, 07 LIPCA 2016 07:25 AL / REL

Obrazek

Jak co roku w miesiącu przedwakacyjnym "Dziennik Batycki" opublikował TOP 100 - ranking największych pomorskich firm pod względem przychodów za rok poprzedni.
W dodatku zaprezentowano wyniki finansowe setki największych firm, wartość ich eksportu, nakłady na nowe inwestycje, wielkość zatrudnienia. Porównanie z danymi z lat poprzednich pozwala na pokazanie kondycji pomorskiej gospodarki.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA uplasował się na wysokich pozycjach w kilku kategoriach rankingu:
4. pozycja pod względem rentowności brutto
6. miejsce według inwestycji
10. miejsce wg zysków netto
13. miejsce wg zysków brutto

Źródło:
http://www.port.gdynia.pl/pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 20 wrz 2016, 10:16 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/porty-i-logi ... alej-rosna

Przeładunki w zespole portów Szczecin-Świnoujście dalej rosną
PIĄTEK, 16 WRZEŚNIA 2016 14:02 AL / REL

Obrazek

W przeciągu ośmiu miesięcy br. w zespole portów Szczecin-Świnoujście przeładowano ponad 15,5 mln ton towarów, czyli o 3,3 procent więcej aniżeli w tym samym czasie ubiegłego roku.
Najwyższy, bo blisko 17 procentowy wzrost odnotowały paliwa, co wynika z regularnych dostaw LNG do gazoportu w Świnoujściu. W sumie dotychczas tego surowca przeładowano o 189,7 tys. ton więcej niż w 2015 r. Także więcej o 126,5 tys. ton, czyli prawie o 11 procent przeładowano zboża. Na ten wynik wpływają większe przeładunki na terminalach zbożowych w Szczecinie i Świnoujściu. Wzrosły przeładunki drobnicy o 811,5 tys. ton, czyli o 11,2 procent.
Z kolei spadki odnotowano w następujących grupach towarowych: węgiel o -11,5 procent tj. o 229,3 tys. ton, ruda o -5,3 procent tj. o 58,9 tys. ton. oraz inne masowe o -14,3 procent tj. o 331 tys. ton.
Jeśli chodzi o przeładunki kontenerów, te w porównaniu do analogicznego okresu ub. roku wzrosły o 1,72 procent, co daje ilość 55 891 TEU za 8 miesięcy 2016.
Biorąc pod uwagę zmienność rynku, trudno jest dokładnie oszacować spodziewaną ilość towarów w przeciągu całego 2016 roku. Niemniej prognozy są optymistyczne. Spółka przewiduje, że wielkość ta powinna przekroczyć 23 mln ton.

Źródło: http://www.port.szczecin.pl/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 28 wrz 2016, 08:38 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.infomare.pl/awans-gdanska-na ... ie-faktem/

Awans Gdańska na Bałtyku i nowy dostęp kolejowy do portu stały się faktem
Dodano: 27 Wrz 2016, 17:29

27 września br. w Gdańsku odbyło się uroczyste seminarium naukowe stanowiące zwieńczenie jednej z najważniejszych dla przyszłości Portu Gdańsk inwestycji – modernizacji linii kolejowej nr 226 oraz budowy mostu kolejowego nad Martwą Wisłą.
Oba przedsięwzięcia to długo wyczekiwane przez port projekty, które zmieniły oblicze dostępności kolejowej Portu Gdańsk i bez wątpienia stanowią kamień milowy w dalszym rozwoju pozycji portu na mapie logistycznej kraju i Europy Środkowo-Wschodniej.
Linia 226 i most kolejowy nad Martwą Wisłą, który jako jedyny doprowadza ruch kolejowy do prawobrzeżnego obszaru Portu Gdańsk, w tym do jego najbardziej rozwojowej, głębokowodnej części, to obiekty infrastruktury dostępowej do portu, przez które każdego roku przejeżdża aż 95% wszystkich pociągów kierowanych do/z portu. W roku ubiegłym średnia przewozów na tej trasie wynosiła aż 500 wagonów na dobę. Wśród nich znakomitą większość, bo 46% stanowiły wagony z węglem, 37% – z ładunkami drobnicowymi, w tym przede wszystkim z kontenerami. Kolejne ponad 15% przejazdów przypadało na pociągi z innymi ładunkami masowymi, w tym produktami chemicznymi i kruszywami.
Ogromna dynamika przewozów kolejowych w Porcie Gdańsk, która w roku 2015 sięgnęła poziomu +41% jeśli wziąć pod uwagę tonaż przewieziony koleją do/z portu oraz +46% w ujęciu ilości obsłużonych w porcie wagonów, to wynik pokazujący, że transport kolejowy w obsłudze portowej zyskuje na znaczeniu. W samym roku ubiegłym udział kolei w obsłudze ładunków ogółem w porcie sięgnął 28% i poza transportem rurociągowym był najczęściej wykorzystywaną gałęzią transportową w Gdańsku. Gdyby z całości obsługi lądowej ładunków w porcie wyłączyć transport przesyłowy (rurociągowy) paliw, wówczas udział kolei w odwozie i dowozie ładunków do portu sięgnąłby aż 54%.
Kolej to dzisiaj optymalna gałąź w transporcie towarowym na dalekich odcinkach, a takich z każdym rokiem przybywa w Gdańsku. Najczęściej przewożonymi koleją towarami są ładunki masowe, w tym zwłaszcza węgiel. W ostatnim czasie w Porcie Gdańsk coraz liczniej obsługiwany jest on na nabrzeżach portowych. Dla przypomnienia, w roku ubiegłym w Porcie Gdańsk przeładowano 4,5 mln ton węgla, co było drugim najlepszym w ciągu ostatniej dekady wynikiem w tym zakresie.
Przewozy kolejowe to także coraz częściej wykorzystywany transport intermodalny, którym w znakomitej większości przewożone są ładunki skonteneryzowane. Port Gdańsk będąc w chwili obecnej największym polskim portem kontenerowym i drugim największym na Bałtyku, notuje wciąż rekordowe ilości kontenerów na nabrzeżach portowych. Po podsumowaniu 8 miesięcy bieżącego roku ilość kontenerów w Porcie Gdańsk wzrosła aż o 27% w porównaniu do roku ubiegłego i o 3% w stosunku do rekordowego roku 2014. Taka dynamika wzrostu przekłada się bezpośrednio także na wzrost liczby kontenerów w obrocie lądowym, w tym na wzrost przewozów koleją.
W świetle takiej rzeczywistości portowej, świeżo oddana do użytku nowa kolejowa infrastruktura dostępowa wraz z zakończonymi nie tak dawno inwestycjami drogowymi, w tym oddanym do użytku w kwietniu tego roku tunelem drogowym pod Martwą Wisłą, stanowi niezwykle ważne dopełnienie oferty portu i wzmocnienie jego pozycji konkurencyjnej na rynku.
Po ośmiu miesiącach tego roku faktem stał się już awans Gdańska w rankingu największych portów Bałtyku na pozycję szóstą. To rezultat jakiego jeszcze nigdy dotąd nie udało się osiągnąć żadnemu polskiemu portowi. Nie powinno zatem dziwić, że sprawna infrastruktura dostępowa do portu była jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji ostatniego okresu, bowiem Port Gdańsk w kolejnych latach aspirować będzie do dalszego umacniania swojej pozycji na Bałtyku i w całym obszarze Europy Środkowo-Wschodniej. Bez nowej infrastruktury dostępowej takie plany na pewno nie byłyby możliwe.

Obrazek

Obrazek


Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 25 paź 2016, 11:59 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.infomare.pl/szczecin-i-swino ... -slowacji/

Szczecin i Świnoujście największymi portami tranzytowymi dla Czech i Słowacji
Dodano: 24 Paź 2016, 7:14

Porty w Szczecinie i Świnoujściu są największymi polskimi portami tranzytowymi dla ładunków z Czech i Słowacji. Około 90% ładunków z/do tych krajów obsługiwanych jest przez porty w Szczecinie i Świnoujściu.
W roku 2015 obroty tranzytowe z Czechami osiągnęły poziom 1060,3 tys. ton, a ze Słowacją 759 tys. ton. W obrotach z Republiką Czeską możemy mówić o pewnej równowadze, choć nieznacznie dominował import, który wyniósł 565,7 tys. ton (eksport 494,6 tys. ton). Podobnie było w obrotach ze Słowacją, choć w tym przypadku przewaga importu była zdecydowanie bardziej widoczna. Import wyniósł 654,2 tys ton, a eksport zaledwie 104,8 tys. ton, co oznacza, że wielkość importu ponad sześciokrotnie przekroczyła wielkość eksportu. W poprzednich latach różnice między wielkością eksportu i importu były jeszcze bardziej widoczne. W eksporcie do Czech porty w Szczecinie i Świnoujściu obsługują głownie węgiel 17,8 tys. ton, drobnicę 418, 5 tys. ton oraz towary określane jako „inne masowe” 58,3 tys. ton. W imporcie dominowała ruda 181,4 tys. ton i drobnica 359,4 tys. ton.
W tranzycie na Słowację dominowała drobnica 104,8 tys. ton. W relacji importowej najwięcej było węgla 451,6 tys.ton i rudy 139,2 tys. ton.
Struktura obrotów tranzytowych z Czechami i Słowacją od kilku lat się nie zmienia. W zależności od koniunktury na świecie zmieniają się obroty rudy i węgla koksującego dla czeskich i słowackich stalowni i to właśnie te dwa ładunki mają decydujący wpływ na wielkość tranzytu z naszymi południowymi partnerami.
W obrotach tranzytowych z tymi krajami coraz większego znaczenia nabiera drobnica szczególnie w imporcie, ale coraz częściej również w eksporcie, szczególnie obroty wyrobami stalowymi i hutniczymi wykazują z roku na rok wzrosty.

Wojciech Sobecki

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 05 lis 2016, 10:06 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/porty-i-logi ... sze-statki

Port w Stepnicy może przyjmować większe statki
PIĄTEK, 04 LISTOPADA 2016 09:22 AL / Z MEDIÓW

Obrazek
Port Stepnica - nabrzeże południowe (Fot.: Wikipedia)


Tor podejściowy do portu został pogłębiony do czterech metrów, ale gospodarze obiektu liczą, że jeszcze zostanie to poprawione.
Na zlecenie Urzędu Morskiego w Szczecinie konsorcjum dwóch firm wywiozło z toru podejściowego do portu około trzy tysiące metrów sześciennych mułu. Zdaniem Bogusława Gołębiowskiego, prezesa spółki Wiktoria Port w Stepnicy, to krok w dobrą stronę, który umożliwi rozwój portu, jednak liczy na to, że to nie koniec prac pogłębiarskich.
- Szykujemy się, by kanał podejściowy osiągnął poziom 4,5 metra, czyli tak jak głębokość portu. Mamy nadzieję, że już wiosną tak będzie, a to spowoduje większy obrót - mówi Gołębiowski.
Aktualnie Wiktoria zajmuje się głównie przeładunkami zboża i rzepaku. Jak zapewnia prezes portu po zwiększeniu głębokości podejścia do 4,5 metra, będą mogły być przyjmowane statki o masie do 3 tysięcy ton.

Źródło: http://www.radioszczecin.pl/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 21 sty 2017, 08:41 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/porty-i-logi ... -2016-roku

Jak tak dalej będzie szło, to już za kilka lat Gdańsk, jak przed rozbiorami, będzie największym portem na Bałtyku. Co prawda przed rozbiorami Gdańsk miewał większy przeładunek niż reszta wszystkich portów nad naszym morzem. Ale wtedy Polska była światowym supermocarstwem.

Kopia artykułu:

Ponad 37 mln ton ładunków w Porcie Gdańsk. Podsumowanie 2016 roku
Wpisany przez AL / REL piątek, 20 stycznia 2017 14:57

Obrazek
Fot.: Kacper Kowalski / Port Gdańsk


Miniony rok już od dawna zapowiadany był jako wyjątkowy dla Portu Gdańsk zarówno pod kątem prognozowanych przeładunków, jak też zrealizowanych przedsięwzięć inwestycyjnych, ale i awansu Gdańska w bałtyckim rankingu największych portów morskich.
Wszystkie z tych zapowiedzi znalazły swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości i już dziś z całą pewnością można stwierdzić, że po raz pierwszy polski port osiągnął wysoką, bo szóstą pozycję na Bałtyku pod względem przeładunków ogółem.
2016 rok był również piątym z kolei, kiedy Port Gdańsk umocnił swoją drugą lokatę na akwenie bałtyckim pod względem obrotów kontenerowych. Na początku, tj. w roku 2012 kiedy po raz pierwszy Gdańsk uplasował się na pozycji wicelidera rankingu, od największego portu kontenerowego na tym akwenie - Portu St. Petersburg dzieliło go aż 1,6 mln TEU. Tymczasem w 2015 roku dystans ten stopniał już do poziomu 623 tys. TEU, by ostatecznie w minionym roku osiągnąć różnicę na poziomie zaledwie 445 tysięcy TEU.
Od samego początku rok 2016 obfitował w wiele ważnych wydarzeń. W styczniu port świętował zakończenie rozbudowy intermodalnego terminalu kontenerowego w Porcie Wewnętrznym. W tym samym miesiącu do użytku oddana został nowa chłodnia wybudowana przez firmę PAGO - specjalistę w dziedzinie kompleksowej obsługi logistycznej produktów mrożonych w Polsce.
W marcu w ramach inicjatywy podniesienia poziomu bezpieczeństwa w porcie zakończono 4 kluczowe inwestycje o łącznej wartości 15 mln złotych. Otwarto specjalistyczny Ośrodek Ratownictwa ZMPG S.A., który w zamyśle spełnia funkcję Centrum Koordynacyjno-Ratowniczego zrzeszającego w sobie wszystkie służby ukierunkowane na zachowanie bezpieczeństwa w porcie. Zakupiono motorówkę hydrograficzno-inspekcyjną, która stoi na straży bezpieczeństwa hydrograficznego Portu Gdańsk, ale także wykorzystywana jest do dokonywania specjalistycznych pomiarów środowiskowych akwenu i hydrologicznych dna. Zakupiono łódź ekologiczno-ratowniczą szybkiego reagowania na co dzień wykorzystywaną do działań rozpoznawczych i patrolowych, ale również gwarantującą pełną skuteczność w warunkach konieczności interwencyjnej zarówno ratowniczej, ekologicznej, jak i pożarniczej. Wreszcie dokonano gruntownej modernizacji statku pożarniczo-ratunkowego Strażak 6.
Wkrótce potem zakończono rozruch technologiczny potężnej inwestycji spółki PERN, która zbudowała w Gdańsku 6 zbiorników na ropę naftową. W kwietniu nastąpiło uroczyste otwarciu pierwszego w Polsce podwodnego tunelu drogowego, który połączył lewo i prawobrzeżną część portu.
W miesiąc później do Gdańska dotarły pierwsze suwnice do rozbudowywanego terminalu kontenerowego DCT ostatecznie uroczyście otwartego w październiku 2016 roku. Tym samym zapoczątkowany został kolejny ważny okres dla Portu Gdańsk i dalszego umacniania jego pozycji na Bałtyku jako ważnego portu kontenerowego, bowiem terminal DCT stał się poprzez zakończoną inwestycję już nie tylko największym terminalem kontenerowym pod względem realizowanych przeładunków, ale także największym pod względem mocy przeładunkowych na akwenie bałtyckim.
W połowie roku (lipiec 2016) do Gdańska dotarła także kluczowa informacja o zatwierdzeniu przez Komitet Koordynacyjny CEF Transport do dofinansowania ze środków Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF - z ang. Connecting Europe Facility) listy projektów transportowych, wśród których znalazły się aż 3 projekty zgłoszone przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. na łączną kwotę ponad 600 mln złotych. Decyzja ta została ostatecznie zwieńczona w listopadzie, kiedy to nastąpiło uroczyste wręczenie umów zawartych pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. oraz Komisją Europejską.
Pod koniec III kwartału minionego roku ostatecznie zakończono też bardzo ważną dla przyszłości portu inwestycję - modernizację linii kolejowej nr 226 oraz budowę mostu kolejowego nad Martwą Wisłą stanowiącego główną oś transportową dla ruchu kolejowego w porcie.
W minionym roku Port Gdańsk zacieśnił także istotnie współpracę z Chinami, czego urzeczywistnieniem były 2 listy intencyjne podpisane z jednymi z największych ośrodków morskich Państwa Środka - Portem Qingdao (czerwiec 2016) oraz Guangzhou (październik 2016).
Słowem niemal każdy miesiąc przynosił do Gdańska kolejne dobre wiadomości o sukcesywnym wzmacnianiu potencjału portu, co ostatecznie zaowocowało na koniec roku kolejnymi rekordowymi obrotami towarowymi na poziomie aż 37,3 mln ton, czyli o blisko 4% więcej niż w roku 2015.
Największy udział w strukturze towarowej portu tym razem miały ładunki drobnicowe, które jeszcze w 2015 roku stanowiły niewiele ponad 30% w całkowitym wolumenie ładunkowym Gdańska. Tym razem ich udział wzrósł aż o 7 punktów procentowych, do poziomu 39% przewyższając po raz pierwszy w historii obroty paliwami płynnymi. Wszystko za sprawą bardzo wysokich przeładunków kontenerowych, które w ciągu minionych 12 miesięcy sięgnęły poziomu aż 1,3 mln TEU, tj. o 19% więcej niż w roku 2015 i aż o 7,2% więcej niż w rekordowym 2014 roku. W ujęciu tonażowym dynamika obrotów kontenerowych była jeszcze wyższa i odpowiednio kształtowała się na poziomie +25% w stosunku do roku 2015 i +29% w stosunku do roku 2014.
Łącznie w 2016 roku przy nabrzeżach gdańskiego portu obsłużono ponad 14,5 mln ton ładunków drobnicowych, czyli o 23% więcej niż w roku 2015.
Niemało zanotowano także przeładunków w grupie paliw płynnych, bo blisko 13 mln ton. Jest to co prawda wynik o blisko 13% gorszy niż w roku 2015, niemniej jednak taki rezultat jest po roku 2015 i 2010, trzecim najlepszym wynikiem ostatniej dekady w tej grupie towarowej. Rok 2016 jest również wyjątkowym okresem wyraźnie obrazującym zmiany w przeładunkach ropy. Jeszcze przed rokiem relacja ropy importowej w stosunku do eksportowej wynosiła 97% do 3%, tymczasem w zakończonym niedawno roku, stosunek ten wynosił już 85% do 15%, a to głównie za sprawą funkcjonujących tu nowo zbudowanych zbiorników PERN, które przywróciły w porcie tranzyt ropy w relacji eksportowej.
Na szczególną uwagę zasługuje także przeładunek węgla, który przekroczył nieosiągalny w ciągu ostatnich lat poziom 5 mln ton (13% wzrostu w stosunku do 2015 roku). Ostatni najlepszy w tym względzie wynik zanotowano przed 12 laty, kiedy w roku 2005 w Gdańsku przeładowano blisko 7 mln ton węgla. Odtąd w porcie przeładunki w tej grupie towarowej były bardzo nierównomierne i oscylowały w granicach od 1 mln ton w roku 2008 do 4,6 mln w roku 2013.
Zasadniczej zmianie uległ także kierunek handlu tym surowcem. O ile w roku 2015 dominującą relacją był eksport węgla i koksu, który stanowił wówczas 57% w strukturze przeładunków grupy, o tyle w minionym roku wynosił jedynie 38%.
Bardzo dobre rezultaty przeładunkowe uzyskano w ciągu minionych 12 miesięcy również w grupie tzw. innych ładunków masowych, których łącznie przy nabrzeżach portowych przeładowano 3,5 mln ton (bez rudy), tj. o 4% więcej niż przed rokiem. Począwszy od 2014 roku obrót tego typu ładunkami w Gdańsku jest względnie stabilny (w roku 2014 wyniósł 3,6 mln ton, w roku 2015 - 3,4 mln ton). Zbliżona była również struktura towarowa ładunków w tym układzie rodzajowym. Podobnie jak w roku 2015 niemal połowę stanowił przeładunek kruszyw, który w minionym roku wyniósł 1,66 mln ton. Zanotowano także blisko pół miliona ton siarki granulowanej oraz niespełna 200 tys. ton skalenia. Charakterystycznym dla ubiegłego roku był natomiast duży bo ponad 70-procentowy wzrost przeładunku sody, której w zakończonym niedawno roku obsłużono łącznie 280 tys. ton.Rok 2016 był także kolejnym z rzędu, w którym port odnotował duży wzrost obrotu rudą. Przed rokiem było jej w porcie ok. 85 tys. ton, tymczasem w roku 2016 wolumen rudy przekroczył już poziom 200 tys. ton i jak zapowiada operator, w następnych okresach można się spodziewać jej sukcesywnego wzrostu.
W minionym roku nie obyło się jednak bez spadków. Ostatnie 12 miesięcy przyniosło portowi o ponad 21% mniejszy wolumen zboża, którego poziom ostatecznie zamknął się wynikiem 1,15 mln ton względem 1,6 mln w roku 2015. Głównym winowajcą był tu ponad 60-procentowy spadek przeładunków śruty, która jeszcze w 2015 roku stanowiła aż 40% w strukturze obrotów zbożem w Gdańsku. Na szczęście spadek ten skutecznie zrekompensowany został 25-procentowym wzrostem przeładunków pszenicy oraz 113-procentowym wzrostem eksportu kukurydzy.
Miniony rok to również pierwszy od dwóch lat okres, w którym dało się zauważyć wzrost udziału eksportu w obrotach ładunkowych portu. Zarówno w roku 2014, jak i 2015 w Gdańsku stosunek eksportu do importu wynosił 39% względem 61%, tymczasem w minionym roku przeładunki w relacji eksportowej stanowiły już ponad 41%.
Dla nikogo nie powinna być zaskoczeniem także informacja, że minione 12 miesięcy stanowiły potwierdzenie kontynuacji stałego trendu wzrostowego wielkości statków. Jeszcze w roku 2015 średnia wielkość jednostek zawijających do portu w celach handlowych wynosiła 16.910 GT tymczasem w roku minionym średnia ich wielkość wzrosła o kolejne 8% i wynosiła 18.304 GT. To w ciągu dekady aż 123-procentowy wzrost wielkości jednostek handlowych, który jak można się spodziewać będzie kontynuowany również w bieżącym roku.

rel (Port Gdańsk SA)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 22 lut 2017, 09:38 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.radiomaryja.pl/informacje/po ... m-baltyku/

Polska liderem na Bałtyku
20 lutego 2017 15:06

Obrazek
fot. flickr.com


Polska stała się kontenerowym liderem na Bałtyku i wyprzedziła Rosję. Gdańsk, Gdynia i Szczecin przeładowały więcej kontenerów niż Petersburg, Kaliningrad i Ust-Ługa – napisał „Dziennik Gazeta Prawna”.
Z danych za 2016 r. – na które powołuje się gazeta – wynika, że przy ponad 2 mln przeładowanych kontenerów przez każdą ze stron różnica na naszą korzyść wynosi 5660 sztuk.
Na rosyjski handel podziałało w szczególności załamanie się rubla, które odbiło się na imporcie. Na przykład w Sankt Petersburgu, który odpowiada za większą część przeładunków w rosyjskich portach bałtyckich, liczba kontenerów spadła o 27 proc.
Polska z kolei tak dobrą pozycję zawdzięcza wzrostowi gospodarczemu w kraju – podkreśla poseł PiS Krzysztof Zaremba, wiceszef sejmowej komisji gospodarki morskiej.
– Zwiększone obroty, najniższe w historii ostatnich trzydziestu lat bezrobocie – same suche dane zadają kłam tym wszystkim teoriom, które mówią o zawirowaniach w gospodarce po przejęciu władzy przez PiS. Trzeba pamiętać o postępującej modernizacji portów. Oczywiście, spółki portowe się rozwijają i poszerzają swój zakres usług – zaznacza Krzysztof Zaremba.
Eksperci wskazują, że dobra passa dla Polski w zakresie przeładunku kontenerów będzie się powiększała.
Dzięki infrastrukturze i uproszczonym procedurom polskie porty mogą być alternatywą dla innych przeciążonych portów np. Hamburga.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 23 lut 2017, 10:47 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiado ... 57443.html

Poprawi się dostęp do portu w Szczecinie
Redakcja ⚫ źródło: KPRM/RI ⚫ 22.02.2017

Obrazek

Rząd przyjął projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra. Port będzie bardziej dostępny.Nie będą potrzebne tzw. mijanki.
Projekt jest inicjatywą Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi. Przewidziano w nim rozwiązania, które umożliwią szybkie przygotowanie i sprawną realizację inwestycji zapewniającej dostęp do portu w Szczecinie oraz portów Zalewu Szczecińskiego. Stanie się to przez budowę lub przebudowę toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m.

Inwestycja za 1,4 mld zł

Inwestycja będzie realizowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Będzie kosztowała ok. 1 mld 385 mln zł i ma być zrealizowana do 2022 roku.

Projekt ustawy zawiera regulacje proceduralne, które ułatwią budowę lub przebudowę toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m. Etap proceduralny będzie krótszy o ok. 6 miesięcy, co przyczyni się do efektywniejszego wydatkowania środków publicznych – podano w komunikacie.

Przyjęte regulacje upraszczają procedurę środowiskową w zakresie potwierdzania jej zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zaproponowano w nich także zwolnienie inwestora z obowiązku przedstawiania wypisów i wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego przy składaniu wniosku o wydanie opinii w zakresie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i obszar Natura 2000, a także przy występowaniu z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Założono także zwolnienie organu wydającego decyzję środowiskową z obowiązku stwierdzenia jej zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Łatwiejsze pozyskiwanie gruntów

Przewidziano przepisy ułatwiające zajęcie pod inwestycję gruntów, na których znajdują się rodzinne ogrody działkowe. Procedura pozyskiwania terenów ogrodowych ma być szybsza i prostsza, a spory będą mogły być rozwiązywane polubownie. Przewidziano wypłatę odszkodowań za zajęcie gruntów pod inwestycję. Odszkodowania byłyby wypłacane działkowcom i stowarzyszeniu ogrodowemu. Sposób ustalania wysokości i wypłaty odszkodowań będzie zgodny z przepisami o gospodarce nieruchomościami.

W projekcie ustawy określono także ścieżkę proceduralną w sytuacji wyłączenia z zarządu Lasów Państwowych gruntów, które – zgodnie z projektem budowlanym – będą wykorzystywane pod inwestycję.

Większa dostępność portu

Ustawa, której projekt przyjął właśnie rząd zwiększy dostępność portu Szczecin – Świnoujście, co ułatwi przywóz i wywóz towarów, zapewni rozwój usług okołoportowych oraz umożliwi likwidację ograniczeń żeglugowych polegających m.in. na wyznaczaniu tzw. mijanek.

Projekt jest kontynuacją i III etapem realizacji projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin. II etap – projekt pod nazwą Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin Kanał Piastowski i Mieliński, strona wschodnia i zachodnia, zrealizowano w ramach POIiŚ w perspektywie finansowej 2007 – 2013.

Ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 30 mar 2017, 09:58 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.infomare.pl/wzost-przeladunk ... inoujsciu/

Wzost przeładunków w portach w Szczecinie i Świnoujściu
Dodano: 29 Mar 2017, 12:53

Porty w Szczecinie i Świnoujściu w lutym br. obsłużył o 7,1 % więcej ładunków aniżeli w lutym 2016. Wzrosty zanotowały praktycznie wszystkie grupy towarowe.
Węgiel, wzrost w przeładunkach o 6,4 % tj. o 10,1 tys. ton do wielkości 169 tys. ton, dla porównania w lutym 2016 r. było 158,9 tys. ton. Odnotowano wzrost zarówno w imporcie – jeden duży statek z Kolumbii, jak i w eksporcie – dwie duże jednostki z koksem do Indii oraz z węglem do Niemiec, a także barki z węglem do Niemiec.
Ruda, po ostatnich latach spadków nastąpił wzrost przeładunków tego surowca o 33,5 %,tj. o 53,8 tys. ton, w lutym 2017 obsłużono 214,6 tys. ton, z kolei w lutym ub. roku 160,8 tys. ton. Na ten wynik wpłynął import trzema dużymi statkami rudy żelaza z Brazylii oraz Liberii oraz jeden mniejszy statek z koncentratem miedzi z Niemiec.
Inne masowe, niestety spadek o -15 % tj. o 40,9 tys. ton z 272,7 tys. ton w 2016 r. do 231,8 tys. ton w 2017 r. (mniej przeładunków kruszyw i chemikaliów).
Zboże, typowy dla tej pory roku, spadek przeładunków w tej grupie towarowej o -8,4 % tj. o – 17,2 tys. ton z 204 tys. ton w 2016 r. do 186,8 tys. ton w 2017 r. Odnotowano w imporcie tylko jeden średniej wielkości statek ze śrutą sojowa z Argentyny. Z kolei w eksporcie również cztery średnie statki z pszenicą do Holandii, Tanzanii i Arabii Saudyjskiej.
Drewno, bardzo duży wzrost przeładunków tj. o 520 % czyli o 2,6 tys. ton. Wpłynął na to eksport tego surowca do Maroka.
Drobnica, wzrost przeładunków o 1,6 % tj. o 14,9 tys. ton z 956,6 tys. ton w 2016 roku do 971,5 tys. ton w 2017 roku. W tej grupie utrzymujący się trend wzrostów obrotów drobnicy promowej o 1,3 %, oraz drobnicy konwencjonalnej.
Paliwa, wzrost o 61,8 % tj. o 114,2 tys. ton ze 184,9 tys. ton w 2016 r. do 299,1 tys. ton w 2017 r. Głównie dzięki przeładunkowi gazu LNG z Kataru w Świnoujściu oraz większemu importowi oleju napędowego z Rosji przy zwiększonym eksporcie do Holandii i Szwecji.
Kontenery, wzrost przeładunków o 20,1 % z 5 933 TEU w 2016 roku do 7 128 TEU w 2017 r.
W sumie narastająco po dwóch miesiącach 2017 r. porty notują wzrost przeładunków o 5,4 % tj. o 205,6 tys. ton, z 3 804,1 tys. ton w 2016 r. do 4 009,7 tys. ton w 2017 r. Rozkład na poszczególne grupy towarowe wygląda następująco:
Węgiel, dalej niestety spadek przeładunków. Obecnie o -20,6 % tj. o -85,6 tys. ton spadek z 415,2 tys. ton w 2016 r. do 329,6 tys. ton w 2017 r. Wynika to z faktu, iż armatorzy wybierają inne sąsiednie krajowe porty.
Ruda, także utrzymujący się spadek. Obecnie -11,9 % tj. o 46,5 tys. ton z 391,2 tys. ton w 2016 r. do 344,7 tys. ton w 2017 r.
Inne masowe również niestety spadek. Tym razem o -8,6 % tj. o 43,1 tys. ton z 498,3 tys. ton w 2016 r. do 455,2 tys. ton w 2017 r. Obsłużono mniej kruszywa i nawozów oraz chemikaliów i matanolu.
Zboże, duży wzrost, tj. o 24,8 % czyli o 72,5 tys. ton. Wzrost z 291,9 tys. ton w 2016 r. do 364,4 tys. ton w 2017 r.
Drewno, także duży wzrost, tj. o 325 %, czyli o 2,6 tys. ton. Wpływ na to miał duży eksport tego surowca do Maroka.
Drobnica również wzrost, tj. o 4,3 % czyli o 79,9 tys. ton. Wzrost z 1 866,5 tys. ton w 2016 r. do 1 946,4 tys. ton w 2017 r. W tym wzrosty drobnicy promowej o 3,3 %.
Paliwa, wzrost o 66,4 % tj. o 225,8 tys. ton z 340,2 tys. ton w 2016 r. do 566 tys. ton w 2017 r. (w tym przeładunek 93 tys. ton gazu LNG).
Kontenery, także dwucyfrowy wzrost, tj. o 10,9 % czyli o 1 195 TEU, z 13 227 TEU w 2016 r. do 14 667 TEU w 2016 r.
Zarząd Portu prognozuje, że w br. kalendarzowym trend wzrostowy się utrzyma. W ub. roku w portach Szczecin i Świnoujście roczna wartość przeładunków wzrosła wobec 2015 r. o 4,1% osiągając wartość 24,1 mln ton

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 27 lis 2017, 09:23 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.radiomaryja.pl/informacje/po ... n-towarow/

Port w Gdańsku przeładował w tym roku ponad 32 mln ton towarów
26 listopada 2017 09:20/w Informacje, Polska Radio Maryja

Obrazek

Do października 2017 roku w Porcie Gdańsk przeładowano ponad 32 mln ton towarów, czyli o 3,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego – podała spółka. Około 40 proc. ładunków to drobnica przeładowana przez terminal kontenerowy DCT.

„W ciągu dziesięciu miesięcy 2017 roku w Porcie Gdańsk przeładowano ponad 32 mln ton towarów, o 3,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego” – poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) w komunikacie.

Podano, że tylko w październiku w Porcie Gdańsk przeładowano ponad 3,6 mln ton, o 15,4 proc. więcej niż w tym samym miesiącu roku poprzedniego.

„Największy wpływ na ten wynik miały ładunki drobnicowe, które w stosunku do ubiegłego roku wzrosły o 16 proc.” – czytamy.

W październiku w porcie przeładowano ponad 1,6 mln ton ładunków drobnicowych. Drobnica ma niemal 45-proc. udział w obrotach całkowitych w Porcie Gdańsk.

Działający od dziesięciu lat terminal kontenerowy DCT Gdańsk od początku istnienia sześciokrotnie zwiększył swoje możliwości operacyjne.

„W okresie styczeń-październik 2017 roku, przeładowaliśmy niemal 13 mln ton towarów (…) i jesteśmy pewni, że rok 2017 będzie dla nas rekordowy” – mówił cytowany w komunikacie prezes DCT Gdańsk Cameron Thorpe.

Przypomniał, że „zdolność do przeładowania takiego tonażu drobnicy skonteneryzowanej terminal osiągnął dzięki zakończonej inwestycji T2, budowie drugiego nabrzeża”.

W Porcie Gdańsk kluczowe znaczenie dla wzrostu ładunków z grupy ro-ro (ładunki toczne, pojazdy, wagony kolejowe – PAP) ma działalności operatora logistyki samochodowej – firmy Adampol SA. W pierwszych dziesięciu miesiącach 2017 r. przeładowano ponad 60 tys. aut handlowych, co w porównaniu z rokiem poprzednim oznacza wzrost o 400 proc.

W październiku Port Gdańsk zwiększył też przeładunki towarów masowych.

„Po raz pierwszy od pół roku miesięczny wolumen zbóż w Porcie przekroczył 100 tys. ton. Tym samym wynik zwiększył się o 35,8 proc. w stosunku do zeszłego roku” – podała spółka. ZMPG odnotowuje także wysoki, 12-proc. udział węgla w ogólnych przeładunkach. W stosunku do okresu styczeń-październik 2016 r. w tym roku przeładowano o 66 proc. więcej gazu.

„Rekordy, które notujemy pokazują stały rozwój Portu Gdańsk. Świetne wyniki zawdzięczamy przeładunkom ro-ro (…) oraz drobnicy kontenerowej” – zauważa cytowany w komunikacie prezes ZMPG Łukasz Greinke.

PAP/RIRM


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 23 gru 2017, 12:08 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.infomare.pl/sa-pieniadze-na- ... -szczecin/

Są pieniądze na pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin
Dodano: 22 Gru 2017, 9:18

Umowę w tej sprawie podpisano w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie. Zgodnie z jej zapisami, Urząd Morski w Szczecinie otrzyma 1,18 mld zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej na modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Koszt całej inwestycji oszacowano na 1, 38 mld zł. W ramach inwestycji oprócz pogłębienia toru wodnego do 12,5 m przebudowane zostaną umocnienia i skarpy brzegowe, a także poszerzone będą obrotnice dla statków.
Przetarg na wykonawcę inwestycji zostanie ogłoszony 29 grudnia. br. Postępowanie będzie prowadzone w formule „zaprojektuj i zbuduj”. Przygotowanie projektu potrwa prawdopodobnie około roku, prace budowlane muszą zakończyć się w trzecim kwartale 2022 roku.

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 88 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
 cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
Nasi przyjaciele: Strony Patriotyczne
Linki pozycjonujące: Fenster aus Polen / Schüco Fenster / Drutex Fenster / Fenster Preise / Haustüren /