Polskie-Forum.pl


Wolne i niezależne forum dyskusyjne / opinie polityczne / aktywność obywatelska / patriotyzm / Polska / wolna dyskusja


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 88 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 18 lip 2015, 13:56 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/porty-i-logi ... -2015-roku

W Niemczech polecą głowy - jak można do tego dopuścić, by rosły obroty w polskim porcie? Przecież to wbrew wartościom europejskim.

Kopia artykułu:

Port Gdańsk: podsumowanie I półrocza 2015 roku
CZWARTEK, 16 LIPCA 2015 11:21 AL / REL

Obrazek
Port Gdańsk- podsumowanie I półrocza 2015 roku


Miniony rok upłynął w Porcie Gdańsk w atmosferze rekordowych wyników i to nie tylko w zakresie wolumenu obsłużonych towarów ogółem, ale także drobnicy, kontenerów, zboża oraz wielkości statków handlowych.
Wprowadzone restrykcje unijne względem wymiany towarowej z Rosją i niełatwa sytuacja na rynku żeglugowym na świecie, dawały podstawy do tego, by na rok bieżący zakładać dość ostrożne prognozy. Jednak, wszystko wskazuje na to, że i tym razem, podobnie jak w roku ubiegłym, rynek docenił potencjał Portu Gdańsk, o czym świadczyć mogą przeładunki zrealizowane w ciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku.
W tym okresie ponownie pobity został historyczny wynik w zakresie obrotu towarowego, bowiem na nabrzeżach portowych przeładowano ponad 17 mln ton ładunków, przekraczając założony plan o blisko 7% oraz przewyższając zeszłoroczny wynik aż o 11,8 %.
To rezultat, jakim po 6 miesiącach może się poszczycić niewiele portów z czołowej dziesiątki bałtyckiej. Spośród nich jedynie Ust-Ługa nieznacznie prześcignęła Gdańsk w zakresie dynamiki wzrostu względem analogicznego okresu roku ubiegłego, osiągając wynik na poziomie +15,7%. Pozostałe czołowe porty Bałtyku w tym okresie zanotowały niewielkie jednocyfrowe wzrosty lub nawet doświadczyły dość sporych spadków sięgających w niektórych przypadkach aż kilkunastu procent.
Tak dobre wyniki roku bieżącego osiągnięto w Gdańsku m.in. za sprawą rekordowego przeładunku paliw płynnych, których obsłużono przy nabrzeżach portowych ponad 7 milionów ton, tj. o ponad 30% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, który dla przypomnienia był trzecim w kolejności tak dobrym rokiem w historii portu w tej grupie ładunkowej. Warto przy tym nadmienić, że taki rezultat jeszcze nigdy dotąd, nawet w rekordowym dla paliw roku 2010, nie został osiągnięty po zaledwie 6 miesiącach roku.
Nie bez znaczenia dla tak dobrych wyników Portu Gdańsk były również przeładunki węgla, bowiem w ciągu pierwszego półrocza obsłużono go o blisko 13% więcej niż w roku ubiegłym, tj. 2 miliony ton, z których ponad 62% stanowił węgiel w relacji eksportowej.
Pierwsze półrocze tego roku przyniosło także o blisko 4% lepsze obroty towarowe w grupie "inne masowe", które jak sygnalizowaliśmy przy podsumowaniu roku ubiegłego, były bardzo dobre już wówczas. Rok 2014 przyniósł bowiem trzeci najlepszy wynik w historii portu w przeładunkach tej grupy. Przy tym dwa najlepsze rezultaty przypadały na znamienne lata 2011 i 2012, w których w Polsce realizowana była rekordowa liczba inwestycji infrastrukturalnych, co z kolei napędzało zapotrzebowanie zwłaszcza na handel towarami z tej grupy, w tym głównie na kruszywa.
Miniony okres tego roku to także kontynuacja dobrej passy w zakresie przeładunku drobnicy, która utrzymała się na bardzo zbliżonym względem roku ubiegłego poziomie ponad 5,5 milionów ton, z których blisko 92% przypadało na kontenery. Dynamika przeładunku tych ostatnich, podobnie jak w pozostałych portach polskich spadła, za sprawą rekordowo niskich stawek frachtowych na świecie. Jednak ostatnie doniesienia, o których informowaliśmy na naszych stronach internetowych zaledwie kilka tygodni temu, o planowanym zainicjowaniu kolejnego regularnego serwisu oceanicznego w Gdańsku, pozwalają optymistycznie spojrzeć w przyszłość również i w tym zakresie.
Jedynie nieco słabsze obroty w ciągu tego roku zanotowano w Gdańsku w przeładunkach zbóż, których obsłużono blisko 780 tys. ton, tj. o niespełna 5% mniej niż w roku ubiegłym.

Źródło:
http://www.portgdansk.pl/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 09 sie 2015, 12:25 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.infomare.pl/port-gdansk-nowa ... schodniej/

Port Gdańsk – nową bramą kolejową dla Europy Środkowo-Wschodniej
Dodano: 07 sie 2015, 17:43

Transport kolejowy w Polsce, podobnie jak w innych krajach Europy nabiera coraz większego znaczenia, zwłaszcza w kontekście przewozów intermodalnych. Polska wśród krajów unijnych wciąż pozostaje na drugiej mocnej pozycji po Niemczech pod względem towarowych przewozów kolejowych. Obraz infrastruktury przewozowej dla tego środka transportu w naszym kraju z każdym dniem nabiera nowego kształtu. Jednym z takich przykładów jest kolejowa infrastruktura dostępowa do Portu Gdańsk.
Port Gdańsk to jeden z najważniejszych węzłów logistycznych Polski, przez który każdego roku przewozi się miliony ton ładunków właśnie na szynach. Około 20% tonażu obsługiwanego rocznie w porcie przewożone jest koleją. Jeśli natomiast wziąć pod uwagę, rynek rozwijający się w chwili obecnej najbardziej dynamicznie – rynek kontenerowy, w Porcie Gdańsk ponad 30% ładunków skonteneryzowanych przewożone jest właśnie tym środkiem transportu.
Zważywszy, że w kolejnej dekadzie spodziewać się można w Gdańsku nawet potrojenia wolumenu towarowego, w tym w największym stopniu towarów zjednostkowanych, koniecznym była modernizacja infrastruktury kolejowej doprowadzającej ruch do portu, zwłaszcza do jego prawobrzeżnej części.
Stąd zapowiadana od lat inwestycja spółki PKP PLK dot. modernizacji linii kolejowej 226 wraz z budową nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą to przedsięwzięcie, które szczególnie cieszy i w chwili obecnej nabiera już realnych kształtów.
Realizowany projekt, warty ponad 500 mln złotych, obejmuje łącznie 12 – kilometrowy odcinek linii kolejowej pomiędzy stacją Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny, na którym modernizacją objęto aż 24 obiekty inżynieryjne, w tym 10 mostów, 4 wiadukty i 10 przepustów.
Największy z obiektów to Most nad Martwą Wisłą, który już dziś usytuowany jest w miejscu docelowym, równolegle do drogowego Mostu Wantowego. Obiekt, na którego realizację zużyto ok. 2 tysięcy ton stali i betonu pochłonie 38 milionów złotych i przyczyni się do zwiększenia przepustowości ruchu kolejowego do prawobrzeżnej części portu aż sześciokrotnie.
Stalowa potężna konstrukcja o rozpiętości 124 metrów i wysokości 21 metrów docelowo usytuowana będzie 8 metrów nad lustrem wody, tj. na identycznym poziomie jak wybudowany kilkanaście lat temu Most Wantowy. Większy o blisko 3 metry prześwit pod mostem i inna jego konstrukcja nie wymuszająca posadowienia w świetle wody filarów podporowych (w przeciwieństwie do obecnego mostu kolejowego), to rozwiązanie, o które zabiegał port przez wiele lat.
Polepszenie warunków żeglugi na tym odcinku Wisły Martwej, tj. pięciokrotne poszerzenie szlaku wodnego, właśnie poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań inżynieryjnych, to zarazem w dalszej perspektywie czasowej, bardzo ważna informacja, w kontekście ewentualnego przyszłego rozwoju żeglugi śródlądowej w Porcie Gdańsk.
Budowa mostu, z racji jego usytuowania w granicach administracyjnych portu, wymagała od ZMPG S.A. szeroko zakrojonej bieżącej współpracy w zakresie uzgodnień przyjętych rozwiązań technicznych, terminów realizacji poszczególnych etapów oraz wielu innych zagadnień technicznych i eksploatacyjnych mających wpływ na bieżącą działalność portu.
Proces budowy mostu zapoczątkowany został fundamentowaniem jego przyczółków, co wymagało wbicia w koryto rzeki blisko 60 pali o średnicy aż 1,5 metra.
Jednak most kolejowy nad Martwą Wisłą to konstrukcja ciekawa nie tylko z punktu widzenia architektonicznego, czy inżynieryjnego, ale też logistycznego. Most bowiem to aż 72 gotowe elementy stalowe wyprodukowane na samym południu Polski – w Rudzie Śląskiej w Hucie Pokój, które lądem przetransportowane zostały do Gdyni, gdzie w Stoczni Nauta poddane zostały stosownej obróbce tak, aby całość mostu, mogła być przetransportowana na specjalistycznej barce w miejsce docelowe. 16-godzinny transport zapoczątkował jednocześnie dalszy etap prac inżynieryjnych, w tym podnoszenie poszczególnych łuków mostu, montaż podparć tymczasowych, wreszcie spawanie poszczególnych łuków mostu i posadowienie tak zmontowanej konstrukcji na przygotowanych wcześniej przyczółkach.
Inwestycja to nie tylko most kolejowy. PKP PLK jako inwestor tego przedsięwzięcia zadbał o szereg innych elementów. W projekcie uwzględniono także 12 kilometrów zmodernizowanych torów i tyleż samo nowej linii trakcyjnej. Dodatkowo przedsięwzięcie obejmować będzie także zastosowanie nowoczesnych technologii tłumienia wibracji tak, aby inwestycja sprzyjała zachowaniu proekologicznych standardów środowiskowych, tym bardziej, że przedsięwzięcie realizowane jest w Dolinie Martwej Wisły. To miejsce, w którym obecne są siedliska ptaków chronionych. Inwestycja wymagała zatem od PKP PLK także szeroko zakrojonych konsultacji środowiskowych tak, aby jej realizacja przebiegła bez uszczerbku dla przyrody.
W drugim etapie przedsięwzięcia zaprojektowane zostaną i wykonane także specjalistyczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji kolejowej.
Jednym słowem, już wkrótce, dzięki nieocenionej inwestycji narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej – spółki PKP PLK, która dostrzegła ogromny potencjał portu i wagę infrastruktury kolejowej dla dalszego rozwoju polskiej branży morskiej i całej gospodarki regionu, Port Gdańsk stanie się nie tylko morską, drogową, ale i kolejową bramą dla Europy Środkowo-Wschodniej. Do końca bieżącego roku, na linii uruchomiony zostanie jeden tor o dopuszczalnej prędkości 100 km/h. Wraz z jego uruchomieniem, rozebrany zostanie dotychczasowy most kolejowy i rozpoczęte zostaną prace nad realizacją toru równoległego, którego uruchomienie zaplanowane zostało na sierpień roku przyszłego, co idealnie zbiegać się będzie z zakończeniem m.in. toczącej się aktualnie inwestycji rozbudowy terminalu kontenerowego DCT Gdańsk i kończącej się już wkrótce inwestycji budowy terminalu naftowego spółki PERN.

http://www.infomare.pl/wp-content/uploads/2015/08/4.jpg
Fot. G. Mierkiewicz / www.portgdansk.pl

http://www.infomare.pl/wp-content/uploa ... a_5095.jpg
Fot. G. Mierkiewicz / www.portgdansk.pl

http://www.infomare.pl/wp-content/uploa ... a_5085.jpg
Fot. G. Mierkiewicz / www.portgdansk.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 11 sie 2015, 07:09 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 09:25
Posty: 30978
Zostawią ten „pasztet” następcom

Wysocy przedstawiciele rządu PO – PSL (premierzy, wicepremierzy, ministrowie skarbu) po wielokroć zapowiadali zakończenie Gazoportu w Świnoujściu, ówczesny premier Tusk zapewniał, że będzie to jesień 2014 r., premier Kopacz – lipiec 2015 r., były minister Skarbu Włodzimierz Karpiński – jesień 2015 r., od nowego ministra skarbu Andrzeja Czerwińskiego dowiedzieliśmy się niedawno, że będzie to II połowa 2016 r.

W ten sposób szybkimi krokami zbliżamy się do daty, o której swego czasu mówił były członek zarządu PGNiG Andrzej Parafianowicz, czyli roku 2017, w podsłuchanej rozmowie z byłym ministrem infrastruktury Sławomirem Nowakiem.

Wtedy kiedy odbyła się ta rozmowa, czyli w połowie 2014 r., tego rodzaju komentarz mógł się wydawać żartem, teraz okazuje się jednak się, że Parafianowicz, stwierdzając, że tak mówi się na mieście, miał jednak na ten temat precyzyjne informacje.

Brak Gazoportu, a szczególnie przedłużająca się niepewność co do daty oddania go do użytku, a dokładnie daty, kiedy będzie on mógł przyjąć pierwsze statki ze skroplonym gazem, stawia nas w niesłychanie trudnej sytuacji wobec Gazpromu, jeżeli chodzi o negocjacje o obniżce cen gazu importowanego z Rosji.

Do opinii publicznej w Polsce (zresztą z rosyjskiej prasy) przedarła się jakiś czas temu informacja pokazująca czarno na białym, że nasz kraj płaci najdrożej za rosyjski gaz i niestety oprócz słania do Gazpromu protestów i ewentualnego sporu przed Trybunałem Arbitrażowym (który może ten spór rozstrzygnąć za kilka lat), nic nie jesteśmy w stanie zrobić.

Oddanie Gazoportu, który mógłby przyjąć 5 mld m³ gazu, a po szybkiej rozbudowie kolejne 2,5 mld m³ (czyli blisko 3/4 tego, co importujemy z Rosji), stworzyłoby PGNiG znacznie lepszą niż do tej pory pozycję negocjacyjną, nie tylko w sprawie bieżących cen kupowanego gazu, ale także ewentualnego nowego kontraktu z Rosją na zakup gazu po roku 2022.

Przypomnijmy tylko, że decyzję w sprawie budowy terminalu LNG w Świnoujściu podjął jeszcze rząd Jarosława Kaczyńskiego pod koniec 2006 roku i przygotował program jej finansowania ze środków krajowych i unijnych, ale rząd Tuska niestety przez parę kolejnych lat wahał się, czy projekt ten kontynuować.

Sama budowa Gazoportu w Świnoujściu została fizycznie rozpoczęta dopiero w marcu 2011 (a więc z ponad trzyletnim opóźnieniem), a kamień węgielny wmurował sam premier Donald Tusk.

Jak to miał w zwyczaju na zwołanej wtedy na placu budowy konferencji prasowej podkreślał, że harmonogram realizacji inwestycji został tak przygotowany, aby zdążyć pod już zamówione dostawy gazu z Kataru.

Na początku marca tego roku ukazał się długo oczekiwany raport Najwyższej Izby Kontroli (NIK) dotyczący realizacji budowy Gazoportu w Świnoujściu.

Raport nie zostawił suchej nitki na rządowych instytucjach realizujących tę inwestycję zarówno w poszczególnych resortach (skarbu, infrastruktury, gospodarki), podmiotach im podległych (np. na Transportowym Dozorze Technicznym), spółkach będących inwestorami (GAZ-SYSTEM, Polskie LNG), jak i wreszcie wykonawcach, w tym włoskiej spółce Saipem.

Wyłonił się z niego wręcz niesłychany chaos organizacyjny i kompetencyjny związany z realizacją tej inwestycji (w tym także niezwykła przychylność rządzących dla generalnego wykonawcy, czyli włoskiej Saipem), co świadczy o kompletnym braku nadzoru nad państwowymi instytucjami ze strony poszczególnych ministrów.

NIK zwróciła także uwagę, że jeżeli do końca tego roku inwestycja nie zostanie oddana do użytku i rozliczona, to Polska będzie musiała zwrócić środki z budżetu UE w wysokości około 450 mln zł, które były przeznaczone na realizację tego projektu (w świetle informacji ministra Czerwińskiego środki te są poważnie zagrożone).

Wygląda niestety na to, że koalicja PO – PSL już teraz zdecydowała, że do wyborów parlamentarnych będzie zapowiadać zakończenie budowy Gazoportu do końca tego roku, a rozruch technologiczny w II połowie 2016 r., a tak naprawdę podjęła decyzję, że zostawia ten „pasztet” następcom.

Dr Zbigniew Kuźmiuk

http://www.naszdziennik.pl/ekonomia-gos ... epcom.html


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 15 sie 2015, 12:57 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/porty-i-logi ... rzez-rosje

Wojna na sankcje, która rzekomo ma godzić w Rosję, tak naprawdę godzi w Polskę. Może taki jest prawdziwy cel?

Kopia artykułu:

Port morski w Elblągu świeci pustkami. Powodem wysokie cło narzucone przez Rosję
PIĄTEK, 14 SIERPNIA 2015 06:02 AL / Z MEDIÓW

Po tym, jak rząd Federacji Rosyjskiej wprowadził 32 proc. cła na materiały budowlane, ilość przeładunków spadła o 40 proc. - Zainteresowanie rosyjskich kontrahentów na sprowadzanie tych towarów z Polski wyraźnie się zmniejszyło, przyznaje dyrektor elbląskiego portu Arkadiusz Zgliński.
- Oprócz wysokiego cła, problemem jest jeszcze spadająca od roku wartość nabywcza rubla. Po prostu Rosjanom przestało się opłacać kupowanie materiałów budowlanych w Polsce, dodaje dyrektor. W Kaliningradzie dekret rządowy ma lobbować miejscowych producentów materiałów budowlanych. Nie jest jednak tajemnicą, że jakość ich towarów jest zdecydowanie gorsza niż polskich producentów.
Ratunkiem dla elbląskiego portu mogą być odprawy fitosanitarne. Wówczas można by przeładowywać wiele towarów pochodzenia roślinnego. Jednak mimo zapowiedzi, port nie otrzymał zezwolenia na takie odprawy. Władze miasta i województwa chcą zainterweniować w tej sprawie u Ministra Rolnictwa.
- Gdybyśmy mieli odprawy fitosanitarne, można by sprowadzać z Rosji drzewo. Zainteresowanie jest naprawdę duże, zwłaszcza modrzewiem, wyjaśnia dyrektor Zgliński.

Radio Gdańsk


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 01 wrz 2015, 09:46 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/porty-i-logi ... winoujsciu

Poseł Prawa i Sprawiedliwości zapowiada budowę portu w Świnoujściu
PONIEDZIAŁEK, 31 SIERPNIA 2015 06:08 AL / Z MEDIÓW

Obrazek
Poseł Prawa i Sprawiedliwości zapowiada budowę portu w Świnoujściu


Budowę portu dla statków handlowych zapowiedział w niedzielę poseł Prawa i Sprawiedliwości. Joachim Brudziński złożył tę deklarację podczas wizyty w Świnoujściu kandydatki PiS - u na premiera, Beaty Szydło.
Port ma wykorzystywać infrastrukturę przygotowaną dla terminalu LNG. Brudziński podkreślił, że będzie on konkurencją dla portów w Niemczech.
- Dokończymy budowę gazoportu, ale dokończymy również budowę nowego, konkurencyjnego dla portu w Rostocku, portu na morzu otwartym w Świnoujściu, portu handlowego - deklarował Brudziński.
Beata Szydło dodała, że jeśli PiS dojdzie do władzy, to reaktywuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej.
- My chcemy, żeby to ministerstwo, które obecnie rządzący zlikwidowali, istniało ponownie, będziemy je powoływać do życia - zapewniała Szydło.
PiS deklaruje również, że jeśli wygra wybory, to rozpocznie budowę tunelu w Świnoujściu.

Źródło:
http://www.radioszczecin.pl/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 24 paź 2015, 10:58 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.infomare.pl/port-gdansk-w-ce ... ch-mediow/

Port Gdańsk w centrum zainteresowania chińskich mediów
Dodano: 23 paź 2015, 20:17

22 października Port Gdańsk odwiedziła kilkuosobowa delegacja przedstawicieli chińskich mediów, którzy przybyli do Polski na zaproszenie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, celem dostarczenia chińskiej opinii publicznej informacji o Polsce, jej sytuacji gospodarczej i perspektyw na przyszłość.
W ramach kilkudniowego pobytu w kraju, dziennikarze w programie uwzględnili również wizytę największym polskim porcie – Porcie Gdańsk. Jak podkreślali, ich obecność w Gdańsku nie jest przypadkowa. Głównym przedmiotem zainteresowania gości była działalność portu, jego plany rozwojowe, rozbudowa potencjału przeładunkowego i projekcje na przyszłość.
Nie ukrywano także ogromnego zainteresowania zwłaszcza najpotężniejszym w historii portu programem inwestycyjnym, w tym jego rozbudową na wodach Zatoki Gdańskiej, tj. budową Portu Zewnętrznego / Centralnego, nad którym prace koncepcyjne zainicjowane zostały kilka miesięcy temu.
Głównym zamierzeniem gości było zebranie obszernego materiału na temat Polski oraz kluczowych przedsięwzięć, które mogą mieć istotny wpływ na dalszy rozwój polskiej gospodarki, celem przygotowania cyklu reportaży i artykułów prasowych dla chińskiej opinii publicznej, w tym dla czytelników tak poczytnych gazet Państwa Środka jak Jiefang Daily, China Business News, czy People’s Daily.
Po kilkugodzinnym pobycie w siedzibie portu, goście udali się z wizytą na terminal kontenerowy DCT, gdzie mieli okazję zapoznać się z działalnością największego terminalu kontenerowego na Bałtyku i obejrzeć zaawansowaną już na dzień dzisiejszy inwestycję rozbudowy terminalu.

http://www.infomare.pl/wp-content/uploa ... /10/12.jpg

http://www.infomare.pl/wp-content/uploa ... /10/21.jpg


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 24 paź 2015, 12:41 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/porty-i-logi ... ich-portow

Siódmy port na Bałtyku? Dla Gdańska to nie jest powód do chwały. Raczej do wstydu.

Kopia artykułu:

Gdańsk w czołówce bałtyckich portów
PIĄTEK, 23 PAŹDZIERNIKA 2015 12:42 AL / REL

Obrazek
Gdańsk w czołówce bałtyckich portówGdańsk w czołówce bałtyckich portów


Gdańsk zajmuje siódme miejsce wśród bałtyckich portów pod względem przeładowanego tonażu w 2014 roku. W rankingu przed nami znajdują się takie przystanie jak Kłajpeda, Ryga czy St. Petersburg. Przemyślane inwestycje i współpraca ze światowymi armatorami oraz inwestorami mogą pozwolić na poprawę pozycji polskiego portu.

Pierwsza dziesiątka
Według danych, opracowanych na podstawie statystyk portów, największym portem na Bałtyku jest Ust-Ługa. Tam w 2014 roku przeładunki osiągnęły poziom ok. 75 mln ton. Na dalszych miejscach znajdują się takie porty jak: St. Petersburg, Primorsk, Ryga, Goeteborg i Kłajpeda. Na kolejnym miejscu jest Gdańsk. Do szóstego miejsca, w 2014 roku, zabrakło nam ok. 5 mln ton.
Na dalszych miejscach znajdują się Tallin, Lubeka i Ventspils. Samo sklasyfikowanie w tym rankingu jest dobrym znakiem. Jest to kolejne ważne zestawienie, w którym gdańska przystań zostaje uwzględniona. Prężnie rozwijający się terminal DCT został niedawno uznany za jeden ze 100 największych na świecie.

Dużo inwestycji
Swoją pozycję Gdańsk zawdzięcza projektom realizowanym na jego terenie. Tylko część z nich jest przeprowadzana przez sam Zarząd Morskiego portu Gdańsk. W planie do 2020 roku przewidywana wartość inwestycji to ok. 8 mld zł, z czego ok. 1 mld to wkład zarządu. Resztą zajmują się działające na terenie należącym do portu firmy.
Duży rozwój może przynieść największemu z trójmiejskich portów działalność na jego terenie firmy OT Logistics. W tym roku wydzierżawiła ona na okres 30 lat teren, na którym zostanie wybudowany terminal głębokowodny. Kolejna spółka to DCT Gdańsk, która do końca 2016 roku ma podwoić swoje możliwości przeładunkowe, a to może wciągnąć polski port na czołową pozycję w przeładunkach kontenerów na Morzu Bałtyckim. Pod tym względem obecnie zajmujemy drugie miejsce. Wyprzedza nas jedynie St. Petersburg.

Przed Gdańskiem dużo pracy
Aby prześcignąć kolejne bałtyckie porty Zarząd Morskiego portu Gdańsk nie może spoczywać na laurach. Jego pozycja jest dobra i stabilna mimo niełatwej sytuacji geopolitycznej w regionie, ale bez kolejnych przemyślanych inwestycji liczba przeładunków może stracić tendencję wzrostową. Jednak aby temu zapobiec port ma już plan na kolejne kilka lat. Wyżej wspomniana perspektywa do 2020 roku to nie koniec. Zarząd myśli już nad działaniami do 2027 roku.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 28 paź 2015, 14:10 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.infomare.pl/dziennikarze-z-c ... inoujsciu/

Dziennikarze z Czech w portach w Szczecinie i Świnoujściu
Dodano: 27 paź 2015, 7:48

Przedstawiciele czeskich mediów przebywali 22 października br. z wizytą studyjną w zespole portów Szczecin-Świnoujście. W ramach pobytu, dziennikarze poznali porty w Szczecinie i Świnoujściu. W tym ich optymalne położenie tranzytowe na szlaku wiodącym z południa na północ Europy, rodzaje towarów obsługiwanych w obu portach, a także zrealizowane i przyszłe inwestycje. Program spotkania obejmował również wizytę na terenie szczecińskiego portu. Z kolei w Świnoujściu czescy goście zobaczyli tamtejszy terminal promowy oraz terminal LNG.
Wizytę zorganizowało Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz Ambasada RP w Pradze.
Warto dodać, że w 2014 roku tranzyt czeski obsłużony przez Szczecin i Świnoujście wyniósł blisko 1,3 mln ton, co stanowi 36 % całości obsługiwanego tranzytu. Prym wiódł import osiągając wartość 682,8 tys. ton. W ramach poszczególnych grup towarowych, wartości te wyglądają następująco: drobnica 190,3 tys. ton, ruda 259,9 tys. ton oraz węgiel 233 tys. Z kolei eksport osiągnął wartość 580,4 tys. ton, w tym węgiel 18,8 tys. ton, drobnica 516,4 tys. ton oraz inne masowe 45,2 tys. ton.
Główne kierunku eksportu i importu towarów z i do Czech przez zespół portowy Szczecin-Świnoujście to Skandynawia, Anglia i USA.

http://www.infomare.pl/wp-content/uploa ... i_1_15.jpg
http://www.infomare.pl/wp-content/uploa ... i_2_15.jpg


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 06 lis 2015, 10:47 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/porty-i-logi ... astrukture

Rośnie rola portów morskich w wymianie handlowej. Konieczne jednak inwestycje w infrastrukturę
CZWARTEK, 05 LISTOPADA 2015 12:47 AL / Z MEDIÓW

Obrazek
Rośnie rola portów morskich w wymianie handlowej


Krajowe porty morskie pełnią istotną funkcję w handlu zagranicznym. Aby wzmocnić ich pozycję, konieczna jest jednak dalsza rozbudowa infrastruktury drogowej i kolejowej, a także poprawa dostępu do nich od strony morza. To wszystko będzie miało wpływ na rozwój transportu intermodalnego, który w Polsce ma coraz większy udział w przewozach.
- Porty morskie odgrywają kluczową rolę jako istotny integrujący element logistycznego łańcucha dostaw w Polsce - przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki (PISiL). - W tym miejscu spotyka się transport lądowy z morskim, istnieje możliwość przepakowania towaru, dokonania odpraw celnych. Krótko mówiąc, w krajowym handlu zagraniczny porty odgrywają kluczową rolę.
Jak podkreśla, w wymianie z największym partnerem, czyli Unią Europejską, niewielka część ładunków transportowana jest drogą morską. Znacznie większe znaczenie ma ona dla handlu zamorskiego.
- Gros towarów masowych, półmasowych i drobnicy konwencjonalnej obsługiwanych jest przez polskie porty i około 60–70 proc. obrotu kontenerowego - wyjaśnia Tarczyński.
Pozycja portów morskich będzie rosła pod warunkiem dalszych inwestycji w infrastrukturę dostępową. Chodzi przede wszystkim o drogi i kolej.
- Mam na myśli sieć drogową, szczególnie w układzie południkowym. Mamy już postępy w tej dziedzinie, ale nie jest to jeszcze sieć kompletna. To samo dotyczy rozbudowy sieci kolejowej, jej modernizacji oraz poprawy dostępu do portów od strony morza, m.in. dzięki budowie obrotnicy w Gdyni i pogłębieniu toru wodnego. To są podstawowe inwestycje infrastrukturalne, które poprawią konkurencyjność naszych portów - wymienia Marek Tarczyński.
Eksperci podkreślają jednocześnie, że krajowe porty są dziś znacznie bardziej konkurencyjne niż jeszcze kilka lat temu i mogą rywalizować z innymi europejskimi portami. Do umocnienia ich pozycji przyczyniły się m.in. zmiany procedur, które skracają czas odprawy ładunków, zachęty dla inwestorów czy inwestycje zrealizowane przez zarządy portów w latach 2007–2013.
W kolejnych pięciu latach również będą się rozwijać przy wsparciu środków z UE. Na poprawę infrastruktury kolejowej z programu Infrastruktura i Środowisko trafi do Polski 5 mld euro. Z kolei na rozwój sieci drogowej TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej) i transportu multimodalnego, czyli wykorzystującego różne środki transportu, przeznaczono ponad 9,5 mld euro. Z tego część trafi na transport intermodalny, morski i śródlądowy.
- Transport intermodalny dynamicznie rozwijał się już w ostatnich latach - zauważa Marek Tarczyński. - Dziś ok. 30–35 proc. kontenerów przewożonych jest w ten sposób, a to istotny udział. To dziedzina, która znacznie się rozwinęła, razem z transportem samochodowym jest podstawowym filarem, na którym stoi dowóz i odwóz kontenerów z portów.
Terminale kontenerowe znajdują się w okolicach Warszawy, Łodzi, w Poznaniu oraz na Dolnym i Górnym Śląsku. Porty są więc dobrze skomunikowanie z największymi centrami produkcyjno-handlowymi.

Newseria.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 21 lis 2015, 13:05 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.infomare.pl/w-trojmiescie-po ... -gazoport/

W Trójmieście powstanie gazoport?
Dodano: 20 lis 2015, 9:12

18 listopada w trakcie exposé, Beata Szydło zapowiedziała, że nad Zatoką Gdańską może powstać drugi gazoport.
Szefowa rządu w Sejmie zapowiedziała rozbudowę gazoportu w Świnoujściu i możliwość budowy kolejnego obiektu w okolicy Trójmiasta. Inwestycja miałaby w większym stopniu uniezależnić Polskę od rosyjskiego gazu. Terminal gazowy w Świnoujściu jest przygotowywany do przyjęcia pierwszych dostaw. Budowa zakończyła się w tym roku. Za poprzednich rządów PiS pod uwagę brana była także lokalizacja w Trójmieście.
Nie wiadomo, jeśli gazoport na Pomorzu będzie budowany, czy miałby być podobny do tego w Świnoujściu, czy raczej mieć charakter terminalu pływającego.
O planach terminalu na Zatoce Gdańskiej mówi się od kilku lat. Już siedem lat temu pojawiały się dość konkretne informacje na temat inwestycji. Gazoport – pływające stanowisko rozładunku tankowców – miałby być połączony z podziemnymi magazynami powstającymi w złożach soli na terenie gminy Kosakowo oraz z krajowym systemem przesyłu tego paliwa. Planowana inwestycja będzie obejmować budowę podmorskiego i lądowego gazociągu wysokiego ciśnienia relacji PMG Kosakowo – Gdańsk o łącznej długości około 56,5 km.
Inwestorem przedsięwzięcia ma być Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Firma rozpoczęła już badania dna morskiego. Nie wiadomo, kiedy i czy budowa mogłaby się zacząć. Projekt pływającego gazoportu na razie znajduje się na liście rezerwowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Źródło: Dziennik Bałtycki


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 01 gru 2015, 13:38 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.infomare.pl/padl-nowy-rekord ... -morskiej/

Padł nowy rekord polskiej gospodarki morskiej
Dodano: 30 lis 2015, 14:43

W miniony piątek padł nowy rekord przeładunkowy w historii polskiej gospodarki morskiej, który, dla przypomnienia, wynosił dotąd 32,3 mln ton w skali roku. Taki właśnie wolumen obsłużony został w roku ubiegłym przy nabrzeżach Portu Gdańsk.
Ten rok, pomimo trudnej sytuacji na rynku żeglugowym, okazał się dla Portu Gdańsk niezwykle udany, bowiem na dzień dzisiejszy łączny tonaż ładunków obsłużonych w Porcie Gdańsk wynosi już 32,5 mln ton, a do końca roku pozostał jeszcze jeden pełny miesiąc.
Spodziewać się zatem można, że rok 2015 w Porcie Gdańsk uda się zamknąć wynikiem przekraczającym nawet 35 mln ton, tj. rezultatem jakiego jeszcze nigdy dotąd nie udało się osiągnąć żadnemu polskiemu portowi.
Już po pełnym podsumowaniu minionych 10 miesięcy, Port Gdańsk zanotował wielkość przeładunków przekraczających założony na ten okres plan o blisko 11% oraz wynik rekordowego roku 2014 o ponad 13%. Tak świetnego rezultatu upatrywać należy w niezwykle prężnej działalności terminali przeładunkowych zlokalizowanych w Porcie Gdańsk i inwestycjach realizowanych na terenach portowych.
Rok 2015 to bez wątpienia szczególnie udany okres dla przeładunku towarów z grupy paliwa płynne oraz drobnica, w tym kontenery w ujęciu tonażowym. Pierwsza z wymienionych grup w roku bieżącym zanotowała, na ten moment roku, około 20-procentowy wzrost względem 2014 roku, tymczasem w grupie drobnica udało się przekroczyć ubiegłoroczny rekordowy wynik o ok. 4%.
Nie bez znaczenia pozostają także przeładunki węgla, które w ciągu minionych miesięcy tego roku były blisko 30% lepsze niż w roku 2014.
Na pełne podsumowanie 12 miesięcy jest jeszcze zbyt wcześnie, niemniej jednak, 2015 rok bez wątpienia przejdzie do historii jako kolejny, trzeci już z rzędu okres, kiedy Portowi Gdańsk udaje się pobić kolejne rekordy.
Biorąc pod uwagę trwające w porcie inwestycje, w tym rozbudowujący się terminal kontenerowy DCT, zapowiadany nowy terminal masowy spółki OT Logistics, kończącą się budowę terminalu naftowego spółki PERN, czy też zakończone inwestycje na Bazie Paliw Płynnych (nowe stanowisko do obsługi statków T1), kończącą się rozbudowę terminalu intermodalnego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego, czy trwającą modernizację linii kolejowej 226, w tym budowę nowego mostu kolejowego do Portu Gdańsk oraz szereg innych ważnych przedsięwzięć inwestycyjnych, spodziewać się należy, że rok 2015 nie pozostanie ostatnim rekordowym rokiem dla Portu Gdańsk i jego interesariuszy.
Ambitne prognozy przeładunkowe zapowiadane w strategii rozwoju Portu Gdańsk na kolejne lata, w tym spodziewane potrojenie wolumenu ładunkowego w ciągu kolejnej dekady, zaczynają nabierać realnego i wymiernego kształtu. Zmieniająca się geografia transportu, sukcesywnie staje się faktem.

http://www.infomare.pl/wp-content/uploa ... /11/12.jpg
http://www.infomare.pl/wp-content/uploa ... /11/20.jpg
http://www.infomare.pl/wp-content/uploads/2015/11/2.jpg
http://www.infomare.pl/wp-content/uploa ... /11/32.jpg


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 10 gru 2015, 12:44 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/porty-i-logi ... cie-gdansk

Przedstawiciele koreańskich mediów z wizytą w Porcie Gdańsk
ŚRODA, 09 GRUDNIA 2015 15:42 AL / REL

Obrazek
Przedstawiciele koreańskich mediów z wizytą w Porcie Gdańsk


W dniu 8 grudnia br. Port Gdańsk wizytowali dziennikarze gazet koreańskich "JoongAng Ilbo" - jednego z trzech najpoczytniejszych dzienników koreańskich wydawanych m.in. w wersji angielskiej we współpracy z International New York Times oraz tygodnika ChosunBiz, specjalizującego się w tematyce ekonomicznej.
Dziennikarze przybyli do Polski w ramach wizyty studyjnej zorganizowanej przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych na zlecenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
W ramach niemal tygodniowego pobytu w kraju, reprezentanci koreańskich mediów odwiedzili na Pomorzu kilka przedsiębiorstw. Oprócz Portu Gdańsk, odbyli spotkania z przedstawicielami terminalu kontenerowego DCT oraz Stoczni Remontowej.
Przedmiotem zainteresowania dziennikarzy był prężny rozwój Portu Gdańsk, jego perspektywy na kolejne lata, jak również plany inwestycyjne w zakresie rozbudowy infrastrukturalnej portu. Korea Południowa to od kilku lat stałe miejsce zawinięć statków aliansu 2M, które w ramach regularnego serwisu oceanicznego z Azją łączą Gdańsk z odległą Koreą.
Niewątpliwie ten aspekt, jak też coraz większe znaczenie Polski w wymianie handlowej z Koreą sprawiły, że dziennikarze w ramach swojej wizyty odwiedzili m.in. Gdańsk, coraz bardziej znany mieszkańcom Azji z racji jego rosnącej roli na mapie logistycznej kontynentu euroazjatyckiego.
Gości przywitała Prezes Zarządu - Dorota Raben, która wraz z Dyrektorem ds. Współpracy Zagranicznej - Julianem Skelnikiem zaprezentowała gościom aktualną ofertę portu, jego znaczenie na mapie logistycznej Europy oraz perspektywiczną rolę Gdańska w morskiej wymianie towarowej z Azją.

Źródło:
http://www.portgdansk.pl/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 17 sty 2016, 11:01 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.infomare.pl/8228-2/

Lotos może dać Polsce drugi gazoport
Dodano: 16 Sty 2016, 19:08

– Coraz bliżej budowy terminalu gazowego na Pomorzu – informuje portal Trójmiasto.pl. – Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, są już gotowe plany tej inwestycji. Budowę pływającego terminalu do odbioru gazu LPG oraz regazyfikowanego gazu skroplonego LNG na Zatoce Puckiej zapowiadano od dawna, kilka lat temu projekt trafił jednak do szuflady.
Teraz został odkurzony, a Grupa Lotos już przymierza się do zakupu gazu ze Stanów Zjednoczonych i planuje budowę nowych instalacji w rafinerii właśnie z myślą o gazoporcie. Z gazu produkowany ma być propylen.
Jak informuje portal, Pływający terminal ma być częścią podmorskiego gazociągu o długości ok. 40 km, łączącego magazyny gazu w Kosakowie ze stacją redukcyjno-pomiarową Grupy Lotos. Według planów punkt przeładunkowy zlokalizowany ma być na wodach Zatoki Puckiej, w odległości ok. 7 km od miejscowości Mechelinki. Terminal ma w ciągu roku odbierać do 1,5 mld m sześc. gazu.
O sprawie pisał w listopadzie 2015 roku BiznesAlert.pl.
Premier RP Beata Szydło podczas expose na temat planów swojego rządu z 18 listopada zapowiedziała rozbudowę gazoportu w Świnoujściu i możliwość budowy kolejnego obiektu w okolicy Trójmiasta.
Premier RP nie podała szczegółów na temat rozważanej inwestycji. Nie wiadomo, czy chodzi o nowy gazoport stacjonarny, jak ten w Świnoujściu, czy pływający obiekt do skraplania gazu (FSRU), jak ów stacjonujący w porcie w litewskiej Kłajpedzie.
Budowa polskiego gazoportu to pomysł rządu Jarosława Kaczyńskiego zaprezentowany jeszcze w 2006 r. Natychmiast wybuchł też spór o to, gdzie obiekt miałby się znaleźć. W grę wchodziły Gdańsk i Świnoujście. Zarządy Portów Morskich w tych miastach przerzucały się argumentami świadczącymi na korzyść własnych lokalizacji. Politycy Prawa i Sprawiedliwości bronili Gdańska przed koalicyjną Ligą Polskich Rodzin, która chciała budowy gazoportu w Świnoujściu – na Ziemiach Odzyskanych istotnych dla jej elektoratu.
Od tego czasu na bok został odłożony pomysł umiejscowienia w Zatoce Gdańskiej okrętu do regazyfikacji (FSRU), czyli pływający gazoport – prawdopodobnie na poczet dostaw z szelfu norweskiego. Podobnie odbiera je obecnie Litwa, za pomocą FSRU w Kłajpedzie. Póki co polski projekt znajduje się na liście rezerwowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Odpowiedzialność za realizację projektu miałoby wziąć na siebie PGNiG, które w 2014 r. informowało, że jeszcze nie zakończyło niezbędnych badań dna morskiego w okolicy, w której miałby zacumować polski FSRU o potencjalnej przepustowości od 0,5 do 1,5 mld m3 rocznie. Infrastruktura w okolicach Trójmiasta jest przystosowana do magazynowania surowca z FSRU, który sam ma tu ograniczone możliwości.
Pod Gdynią znajduje się magazyn PGNiG w Kosakowie, który został rozbudowany w 2014 r. do pojemności 119 mln m3 i ma zostać zwiększona do 2021 roku do 250 mln m3, a możliwe jest jej powiększenie nawet do 600 mln m3. Dopóki jednak rząd nie przedstawi szczegółów na temat nowego projektu, można jedynie spekulować. Nie wiadomo skąd miałby pochodzić gaz da nowego obiektu i czy stanowiłby on konkurencję dla terminala LNG. Nie wiemy również, czy pomysł uruchomienia nowego gazoportu koliduje z ponawianym przez obecną ekipę postulatem budowy gazociągu do Norwegii.
Nie wiadomo jak na plany Lotosu wpłynęłaby ewentualna fuzja z PKN Orlen i PGNiG. A może połączenie z PGNiG pomogłoby w realizacji projektu drugiego gazoportu?
Fuzja?
Wg PAP minister skarbu państwa Dawid Jackiewicz poinformował w ubiegły poniedziałek dziennikarzy, że „Ministerstwo Skarbu Państwa rozpoczęło prace analityczne nad pomysłem połączenia PKN Orlen, Lotosu i PGNiG. Minister miał zapowiedzieć, że „najpóźniej do końca I kwartału resort określi wstępnie, czy takie połączenie miałoby sens”.
W związku z tą informacją, na posiedzeniu Sejmowej Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa w dniu 14.01. – w czasie debaty nad projektem planu pracy Komisji na okres od 1.01. do 31.07 br. – posłowie opozycji z Platformy Obywatelskiej wnioskowali, aby jedno z posiedzeń Komisji było poświęcone połączeniu tych trzech polskich koncernów paliwowo-energetycznych.
Przewodniczący Komisji, poseł Marek Suski (Prawo i Sprawiedliwość) argumentował, że wniosek opozycji nie ma żadnego uzasadnienia. Powiedział też, że zdaniem ministra skarbu państwa, jego „wypowiedź w tej sprawie została zmanipulowana”. W głosowaniu wniosek posłów PO został odrzucony i kwestia fuzji nie będzie rozpatrywana przez komisję.
Przewodniczący Komisji, poseł Suski, zapytany przez dziennikarza BiznesAlert.pl o kwestię połączenie PKN Orlen, Lotosu i PGNiG odpowiedział, że „nic mu nie jest wiadome w tej sprawie” i powtórzył, że wypowiedź ministra – jak sam stwierdził – „została w tej sprawie zmanipulowana”.

Źródło: www.biznesalert.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 12 mar 2016, 11:31 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.portalmorski.pl/porty-i-logi ... srodkowego

Gróbarczyk: zespół portów Kołobrzeg-Darłowo szansą na rozwój Pomorza Środkowego

Budowa trzeciego, po trójmiejskim oraz Szczecin-Świnoujście, zespołu portów Kołobrzegu i Darłowa (Zachodniopomorskie) pozwoli na rozwój Pomorza Środkowego – przekonywał w piątek w Kołobrzegu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Porty morskie
PostNapisane: 17 mar 2016, 10:14 
Offline
Moderator

Dołączył(a): 13 lip 2009, 12:02
Posty: 37605
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiado ... 53181.html

Port Police ze stabilnym wynikiem przeładunków w 2015 roku
| Leonard Dolecki ⚫ źródło: RynekInfarstruktury.pl ⚫ 16.03.2016

Obrazek
fot. Mateusz War, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia


1,788 mln ton – taki jest wynik obrotu towarów w Porcie Police w 2015 roku. Największy udział w tym wyniku miały przeładunki nawozów i fosforytów. Port Morski Police, funkcjonujący w strukturach Grupy Azoty ZCh Police, pod względem wielkości przeładunków plasuje się na czwartym miejscu w kraju.
W zestawieniu przeładunkowym Port Police wyprzedzają jedynie dwie trójmiejskie przystanie oraz ta w Szczecinie i Świnoujściu. W Policach rocznie przeładowywanych jest ok. 2,5 mln ton ładunków. Grupa Azoty Zakłady Chemiczne „POLICE” są jedynym krajowym przedsiębiorstwem branży chemicznej dysponującym specjalistycznym zapleczem portowym w bezpośrednim sąsiedztwie firmy. Port Police to cztery terminale przeładunkowe towarów masowych takich jak: fosforyty, apatyty, ruda ilmenitowa, sól potasowa, nawozy, amoniak i kwas siarkowy.

Współpraca na Odrze

Patrząc na położenie geograficzne Portu Police oczywiste staje się, że ważna jest dla niego sytuacja panująca na Odrzańskiej drodze wodnej. Jej modernizacja jest przedstawiana przez obecny rząd jako jeden z priorytetów. – Poprawa klasy żeglowności Odry to dla nas przede wszystkim wysyłka nawozów barkami w górę rzeki – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Roman Polak kierownik wydziału transportu wodnego w Porcie Police. – Została ona wstrzymana, a powrót do niej mógłby przynieść duże zyski – dodaje.

Kolejnym zachodniopomorskim portem leżącym na Odrze jest Port Szczecin-Świnoujście. Jego bliskość z przystanią w Policach sprawia, że ich współpraca jest oczywista. – Port Szczecin prowadzi znikome ilości przeładunków prowadzi na rzecz Portu Police. W większości jest to tranzyt – mówi Roman Polak. – Bardziej owocna jest współpraca w zakresie wymiany myśli technicznej i lobowania dużych projektów – dodaje.

Port się rozwija

Ubiegły rok przyniósł stabilne wyniki przeładunkowe dla Portu Police. W tym czasie zrealizowane zostały inwestycje związane z modernizacją oświetlenia w Porcie Barkowym, a także prace podczyszczeniowe na Mijance. Kolejne projekty mają być realizowane w bieżącym roku. – W 2016 roku naszym głównym celem jest zwiększenie przeładunków węgla. Planujemy także wymianę urządzeń technicznych na bardziej wydajne – komentuje przedstawiciel Portu Police.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 88 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
 cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
Nasi przyjaciele: Strony Patriotyczne
Linki pozycjonujące: Fenster aus Polen / Schüco Fenster / Drutex Fenster / Fenster Preise / Haustüren /